Vés enrere

Participa a l’estudi sobre la infecció oral pel virus del papil·loma humà

16.10.2019

La Unitat d’Informació i Intervencions en Infeccions i Càncer de l’Institut Català d’Oncologia (ICO)  està coordinant, per encàrrec de la Secretaria de Salut Pública del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, el Pla de Monitoratge i Avaluació de l’Impacte de la Introducció de la Vacunació Sistemàtica contra el Virus del Papil·loma Humà (VPH) a Catalunya.

Dins aquest programa s’han dissenyat un seguit d’estudis per avaluar l’impacte de la vacuna en les diferents patologies relacionades amb la infecció pel VPH. Un d’ells té per objecte avaluar l’efectivitat de la vacuna VPH en la prevenció d’infecció oral per VPH en joves universitaris.

El 13 de febrer del 2019, a instàncies de la Xarxa Catalana d’Universitats Saludables (us.cat) i de la Sub-direcció general de Promoció de la Salut de la Secretaria de Salut Pública, la UPF va acceptar col·laborar a l’estudi. La Universitat fa cessió d’espais per fer les xerrades informatives i el treball de camp de l'estudi i la difusió de les xerrades i de l’estudi mitjançant els canals habituals de comunicació.

En què consistirà la teva participació a l'estudi?

1. Presa d’una mostra oral mitjançant rentat bucal i gàrgares.  Durant l'hora prèvia a la presa no es pot: menjar, beure cap líquid (aigua tampoc), raspallar-se les dents o fumar.
  2. Omplir un qüestionari confidencial que emplenaràs tu mateix/a.

Per poder participar l'equip científic et demanarà que signis un consentiment informat Les noies a més haureu de portar el carnet de vacunes per poder comprovar si esteu vacunades o no contra el virus del papil·loma humà (VPH). Si ets noia, has anat a l'escola a Barcelona ciutat i no tens el teu carnet de vacunacions, els hi ho pots dir i intentaran ajudar-te a aconseguir aquesta informació.

Totes les teves dades personals i la informació de l’enquesta es tractaran amb la més estricta confidencialitat. Tota la informació obtinguda per a l’estudi serà confidencial i les dades estaran codificades.

Les mostres s’analitzaran al laboratori d'Infeccions i càncer de l’Institut Català d’Oncologia per determinar si hi ha infecció.

Què aportarà la teva participació a l’estudi?

Amb la teva participació contribuiràs activament en la recerca per a la prevenció dels càncers associats a la infecció per VPH. La teva mostra servirà per conèixer:

• quanta gent jove està infectada per VPH a nivell oral
  • els determinants de la infecció oral per VPH
  • els tipus de VPH associats a la infecció oral
  • l’efectivitat de la vacuna contra el VPH en la prevenció de la infecció oral

Què és el VPH?

La infecció per VPH és la infecció de transmissió sexual més freqüent i n'és responsable de les berrugues anogenitals i de diferents tipus de lesions precanceroses i càncers, com el càncer de coll d’úter, i d’una part dels càncers de vagina i vulva en les dones, penis en els homes, i càncer anal i d’orofaringe en homes i dones.

Com es pot prevenir el VPH i els problemes de salut que pot causar?

Hi ha diferents maneres de prevenir el VPH:

1. Vacuna contra el VPH. La vacuna és segura i efectiva i protegeix contra la majoria dels càncers causats pel VPH. Dos de les vacunes disponibles protegeixen també contra les berrugues anogenitals.
  2. Mitjançant el cribratge de càncer de coll d'úter. El cribratge rutinari a les dones de 25-65 anys també prevé el càncer de coll d'úter.
  3. Ús del preservatiu en les relacions sexuals. L’ús del preservatiu no elimina el risc d’infecció però sí el disminueix.

Com pots tenir més informació?

Les investigadores de l'estudi faran una xerrada informativa, de 15-30 minuts, els següents dies i hores als diferents campus de la UPF:

• Campus del Mar (edifici Dr. Aiguader): dia 21/10/2019 a les 13.00h i a les 14.30h a l'aula 61.232-234.
  • Campus de la Ciutadella (edifici Roger de Llúria): dia 22/10/2019 a les 13.00h a l'aula 40.063 i a les 14.30h a l'aula 40.101.
  • Campus del Poblenou (edifici Roc Boronat): dia 25/10/2019 a les 13.00h a l'aula 52.121 i a les 14.30h a l'aula 52.223.

En què t’explicaran què és la infecció per VPH, les diferents patologies relacionades amb aquesta infecció, les estratègies preventives i en què consisteix l’estudi i la teva participació.

També han elaborat uns triptics, en català i castellà, i si vols tenir més informació sobre l’estudi igualment, pots contactar amb elles, al Programa de Recerca en Epidemiologia del Càncer de l’Institut Català d’Oncologia (ICO):

Coordinadora de l'estudi:            Gema Carretero ([email protected])

Investigadores principals:           Laia Alemany ([email protected])

Maria Brotons ([email protected])

Multimèdia

Categories: