L’Optimot per dins

Com s’organitza l’Optimot? A què es dediquen les lingüistes que hi treballen? Quina mena de consultes resolen?
02.06.2020

El dilluns 25 de maig, Joana Roch i Aina Domènec, tècniques del servei de consultes lingüístiques Optimot, van oferir una xerrada per videoconferència als alumnes de l’assignatura de Serveis Lingüístics en les Organitzacions per donar resposta a aquestes i a altres preguntes que els va formular l’alumnat. L’activitat tenia com a finalitat mostrar als estudiants de Llengües Aplicades i de Traducció una de les sortides professionals dels seus estudis.

L’Optimot és un cercador d’informació lingüística que ajuda a resoldre dubtes sobre la llengua catalana. A més del cercador, un servei d’atenció personalitzada format per cinc lingüistes ajuda els usuaris a trobar allò que busquen. El mateix equip de lingüistes també s’ocupa d’actualitzar i crear fitxes noves i, així mateix, de dinamitzar el blog i el compte de Twitter, que són els dos principals mitjans de divulgació dels continguts del cercador.

El compte de Twitter @optimotcat, creat el 2015, té en l’actualitat més de 40.000 seguidors i s’ha demostrat com una bona eina per fomentar l’ús i la qualitat de la llengua entre la ciutadania, i per interactuar amb els usuaris i detectar necessitats i mancances lingüístiques. Durant la xerrada, Roch i Domènec van explicar diferents estratègies per captar l’atenció dels seguidors i en van donar múltiples exemples.

En el torn de preguntes, els van demanar si encara cal fer més fitxes, a la qual cosa les ponents van respondre: «Les fitxes són vives i sempre en fem perquè la llengua és viva. Les situacions comunicatives generen noves maneres de dir les coses, noves paraules i nous dubtes, i sempre hi ha materials per fer noves fitxes».

L’Optimot és un servei que ofereix la Direcció General de Política Lingüística, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans i el Centre de Terminologia TERMCAT.