El campus del Poblenou celebra el desè aniversari amb una mirada cap al benestar planetari

L’auditori del campus del Poblenou va acollir el passat 14 de novembre l’acte de clausura del desè aniversari de la seva posada en marxa. La col·laboració interdisciplinària entre àmbits de coneixement, obrir-se al barri i al teixit empresarial del 22@ i de tota la ciutat, i fomentar la recerca vinculada al projecte Benestar Planetari són els tres objectius principals de la nova etapa.

18.11.2019

L’auditori del campus del Poblenou va acollir el passat 14 de novembre l’acte de clausura del desè aniversari de la seva posada en marxa. Membres de tots els col·lectius de la comunitat universitària van compartir les experiències viscudes durant aquests deu anys de vida al districte 22@ i van plantejar els reptes que el campus ha d’afrontar de cara al futur.

La col·laboració interdisciplinària entre els diferents àmbits de coneixement que hi conviuen, -Comunicació, Enginyeries i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions; i Traducció i Ciències del Llenguatge-, obrir-se al barri i al teixit empresarial del 22@ i de tota la ciutat, i fomentar la recerca vinculada al projecte Benestar Planetari són els tres objectius principals de la nova etapa.

L’acte va començar amb un audiovisual breu que va repassar la història del campus des de l’època en què era una fàbrica tèxtil, i com la UPF el va transformar en el que és avui en dia, un pol de coneixement i recerca de referència.

La iniciativa Benestar Planetari al centre del debat

La taula rodona central de l’acte, en la que van participar Marcel Mauri, professor del Departament de Comunicació, Ana Freire, professora del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, i Louise McNally, catedràtica del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, va girar al voltant de la iniciativa Benestar Planetari. Frederic Guerrero-Soler, professor del Departament de Comunicació va ser l’encarregat de moderar-la.

Louise McNally va manifestar que el concepte de Benestar Planetari “ens interpel·la directament a tots” i en el cas del seu àmbit de coneixement, molt clarament, ja que “el llenguatge humà és la clau per a l’aprenentatge i el desenvolupament cognitiu i dóna accés a conèixer societats i cultures determinades”. D’altra banda, va recordar que cal tenir present que, malgrat interactuem molt amb màquines, aquestes no processen mai el llenguatge com les persones i que s’han d’evitar els biaixos implícits en el nostre pensament.

Marcel Mauri, en la seva intervenció, va explicar que des de l’àmbit de coneixement de la comunicació s’està treballant en molts projectes vinculats al Benestar Planetari i que persegueixen objectius diversos: comunicació oral i malalties degeneratives, benestar animal, publicitat responsable... Va fer un èmfasi especial en l’àmbit del periodisme, ja que “té com a missió fonamental garantir drets fonamentals” i una premsa “lliure, forta i independent és imprescindible per una democràcia forta i una governança global”. En aquesta línia, va destacar el nou projecte del Diari de Barcelona, impulsat des de la UPF, que té com a objectiu que els estudiants “mirin la comunicació amb vocació de servei públic i fomentin l’assoliments dels objectius de Benestar Planetari”.

Finalment, Ana Freire va remarcar que la iniciativa és una crida a impulsar la recerca multidisciplinària amb l’objectiu de resoldre reptes socials. Vinculant-ho al seu àmbit de coneixement, va destacar que “en pràcticament tots els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides hi ha part tecnològica”, i que cal veure-ho “com una oportunitat per treballar conjuntament, amb investigadors de diversos departaments”.

Valoració dels 10 anys d’història

L’acte va començar amb les valoracions dels tres responsables dels departaments que s’ubiquen al campus. Presentats per Cristina Gelpí, vicerectora de projectes de docència, van explicar tot el que ha suposat per a ells l’arribada a les noves instal·lacions.

Anna Espunya, directora del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, va destacar que arribar al campus del Poblenou els va ajudar a guanyar un espai on fer vida i consolidar el seu model de recerca i de docència. D’altra banda, va remarcar la facilitat per crear sinergies amb els altres departaments, posant com a exemple la compartició d’assignatures entre programes. Finalment, va acabar destacant la relació amb l’entorn del campus i la millora que ha suposat en termes d’internacionalització i captació de talent.

Josep Fernández Cavia, director del Departament de Comunicació, va desgranar les diferents capes que han conformat el seu àmbit: escola de professionals de qualitat, node potent en recerca i col·laboració amb l’entorn. Per Cavia, “el sentit de la universitat és formar professionals i bons ciutadans i aquesta tasca és més fàcil a la UPF i en aquest campus”. Va afegir que el campus “té l’edat d’un nen i el que té per davant és una etapa de joventut plena de reptes apassionants”. Finalment, va destacar projectes de l’àmbit que sobresurten per la seva voluntat de contacte amb l’exterior: l’Starting Lab, la remodelació de l’Àrea Tallers, el rellançament del Diari de Barcelona o el projecte RIS3CAT.

Sergi Jordà, director del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, va recordar que ells van ser els últims a arribar al campus. “Els habitants de les instal·lacions tenim molta sort pels edificis que gaudim i pel lloc on estem, amb un entorn privilegiat com el 22@. Malgrat això, Jordà va assegurar que calia treballar més les sinergies amb l’entorn extern i a nivell de departaments de la Universitat.

Perfils dels protagonistes:

Josep Fernandez Cavia