Atrás Cerca de una veintena de científicos catalanes en la lista de los más influyentes del mundo, entre ellos el profesor Jordi Alonso (UPF)

17.11.2017

Vuit investigadors de l'Hospital Clínic-IDIBAPS (Institut d'Investigació Biomèdica Pi i Sunyer)figuren en la llista dels científics més influents del món publicada per Clarivate Analytics, empresa que proporciona serveis en recerca, patents i altres àmbits relacionats amb la innovació. L'IDIBAPS es converteix així en la institució de recerca catalana que més persones aporta a la llista, que inclou una mica més de 3.300 científics. S'han triat entre l'1% més citat de 21 camps de recerca. Són, per tant, els que tenen més impacte en les seves respectives àrees d'investigació.

Potser 3.300 semblen molts, però es calcula que a tot el món hi ha uns set milions de persones dedicades a la recerca científica -tot i que es tracta d'una xifra difícil d'establir-. Així, els presents a la llista serien aproximadament el 0,05% de tots els científics del món. Per elaborar la classificació, els experts de Clarivate Analytics han tingut en compte 130.000 articles de 900 institucions d'arreu del món.

Juntament amb aquests vuit investigadors de l'Idibaps n'hi ha d'altres de catalans o d'institucions catalanes.

Els vuit científics de l'IDIBAPS i les seves especialitats són: Joan Bladé (hematologia), Jordi Bruix, Elías Campo i Josep Maria Llovet (oncologia), Josep Dalmau i Francesc Graus (neurologia), Eduard Vieta (psiquiatria) i Eduard Tolosa (malalties degeneratives).

A la llista hi apareixen altres investigadors catalans. Dos són de la Universitat de Barcelona: Rosa Maria Lamuela (nutrició i ciències de l'alimentació) i Josep Maria Haro (psiquiatria). En el camp mèdic però d'altres institucions hi trobem Josep Tabernero (Institut d'Oncologia Vall d'Hebron) i dos investigadors especialitzats en epidemiologia i salut pública: Jordi Alonso (Universitat Pompeu Fabra) i Pablo Alonso-Coello (Institut d'Investigació Sant Pau).

Altres científics catalans en aquesta prestigiosa llista són Josep Peñuelas, del CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals), Roderic Guigó (Centre de Regulació Genòmica) i Montserrat Vila, que des de fa anys investiga a l'Estació Biològica de Doñana, a Huelva.

De l'àmbit tecnològic hi trobem Àngel Lozano, del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Universitat Pompeu Fabra. I Maciel Lewenstein, alemany però que dirigeix un grup de teoria òptica quàntica a l'Institut de Ciències Fotòniques de Castelldefels.

Aquesta no és l'única llista que intenta establir quins són els científics més influents. Damià Barceló, director de l'Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA), va entrar a l'octubre a la que elabora Scopus, que té en compte no només articles sinó també llibres, conferències i ponències.