Vés enrere La UPF se suma a la convocatòria de l'11F per a l'eliminació de la bretxa de gènere en la ciència

En el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, la Universitat posa de manifest el seu compromís mitjançant l'organització i participació en activitats per reivindicar el paper d'estudiants, professores i investigadores
16.02.2021

Un any més, la UPF se suma a la convocatòria de l'11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, amb l'objectiu d'erradicar les desigualtats que pateixen les dones en el camp de la ciència i motivar vocacions científiques entre les més petites. Trencar les barreres econòmiques, socials, jurídiques i culturals és imprescindible per aconseguir la igualtat efectiva en un àmbit en el qual la bretxa de gènere és molt patent.

En aquest context, la Unitat d'Igualtat de la UPF ha llançat la campanya #OnSonLesDonesAutores, que convida la comunitat universitària a visibilitzar l'absència de dones en els plans docents i bibliografies de les assignatures dels diferents graus. Del 2 a l'11 de febrer i mitjançant el mateix hashtag, s'obre aquest debat a Twitter i a Instagram per compartir opinions i experiències respecte al desequilibri entre autors i autores, i el resultat de la campanya serà publicat el mateix 11 de febrer.

D'altra banda, l'11 de febrer tindrà lloc la cinquena wikimarató del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, una iniciativa organitzada pel PRBB amb la col·laboració del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l'Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), Amical Wikimedia i possible gràcies a l'ajuda del grup de treball Viquidones UPF. La sessió, que es durà a terme de 17.00 a 19.00 hores en format en línia i per a la qual és necessària inscripció prèvia, treballarà les biografies de científiques i investigadores, així com articles sobre diferents àmbits en els quals el treball de les dones no es veu prou reflectit.

La creació de referents i la visibilitat són essencials per combatre la bretxa de gènere, per això investigadores de la UPF participen a la iniciativa 100tífiques, fent xerrades sobre ciència a col·legis i instituts. Per altra banda, diverses investigadores dels diferents centres del PRBB compartiran el seu treball i experiència com a dones científiques, per ressaltar la importància d'aconseguir una ciència veritablement equitativa i amb perspectiva de gènere. La campanya, en la qual ja han participat investigadores de la UPF, com Alejandra Escudero, Alejandra García, Anna Vázquez i Elena Martín, està disponible a les xarxes i al canal de Youtube del PRBB.

Des del PRBB també s'organitza la taula rodona ‘Soy Mujer y Científica’, en col·laboració amb la Societat Espanyola de la Neurociència (SENC), que tindrà lloc de 12.00  a 13.00 horas i per al qual és necessari inscripció prèvia. El debat comptarà amb la participació de Lorena Galera, Cristina Plata i Ana Martín, del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF (DCEXS-UPF) i Marta Barrera, estudiant de postdoctorat en l'Institut Hospital de la Mar de Recerques Mèdiques (IMIM). Debatran sobre temes com la síndrome de l'impostor o el feminisme en l'àmbit científic, entre altres.