Vés enrere Tres iniciatives internacionals centrades en millorar el futur del planeta es presenten a la Pompeu Fabra

El Grup de Recerca en Filosofia del Dret de la UPF organitza el 17 de juny un congrés en el qual es donaran a conèixer International Panel on Social Progress (IPSP), Acadedmics Stand Against Poverty (ASAP) i el projecte estratègic de la Universitat Planetary Wellbeing.
12.06.2019

Better Future for our Planet. International Panel on Social Progress, Academics Stand Against Powerty and Planetary Wellbeing: A Triple Encounter és el títol del congrés que té com a objectiu presentar aquestes tres iniciatives orientades a millorar la salut planetària, tant entre elles, al públic en general i als mitjans de comunicació.

La trobada, oberta a tothom i amb entrada gratuïta, tindrà lloc el 17 de juny, de 9.30 a 19.00 hores, a la sala Polivalent de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella. Està organitzada pel Grup de Recerca en Filosofia del Dret del Departament de Dret de la UPF, i comptarà amb la presència d’acadèmics de prestigi internacional en l’àmbit de l’ètica i la filosofia política, vinculats a aquestes tres iniciatives.

Hi prendran part acadèmics de prestigi internacional en l’àmbit de l’ètica i la filosofia política, vinculats a aquestes tres iniciatives.

En un primer bloc introductori (de 9.30 a 11.00 hores) es presentaran cadascuna de les tres iniciatives per separat: Marc Fleurbaey, professor de la Unversitat de Princeton i reputat economista, parlarà sobre IPSP, de la qual ell és fundador; Nicole Selamé, professor de la Universitat de Valparaiso, exposarà els objectius i actuacions d’ASAP, una organització de la qual forma part; i finalment, Josep M. Antó, catedràtic de Medicina de la UPF i director científic de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), parlarà del projecte Planetary Wellbeing, del qual és codirector. La taula rodona estarà moderada per Josep Lluís Martí, professor de Filosofia del Dret de la UPF, i vinculat tant a Planetary Wellbeing com a ASAP.

Tres taules rodones sobre progrés social, salut global i recursos planetaris

En una segona part del congrés, tindran lloc aquests tres taules rodones més transversals, la primera de les quals abans de l’aturada per dinar, i les altres dues, després. Cadascuna de les taules comptarà amb la participació de tres ponents (implicats en molts casos a diverses de les tres iniciatives a la vegada).

A la primera taula, centrada en el progrés social (11.30 a 13.00 hores), sota el lema “Do we Have a Compass?” hi intervindran Henry Richardson, professor de la Universitat de Georgetown, fins ara editor d’Ethics, la millor revista de l’àrea de l’ètica i la filosofia política; Peter Wagner, professor de la Universitat de Barcelona, i Ted Lechterman, professor de la Universitat de Frankfurt. Estarà moderada per Serena Olsaretti, investigadora de la UPF.

La segona sessió, sobre salut global (14.00 -15.30 hores), inclourà la participació de Gustaf Arrhenius i Julia Mosquera (director i investigadora de l’Institute for Future Studies d'Estocolm, respectivament) i Rafael Vilasanjuan, investigador de la UPF i d’ISGlobal. La moderació anirà a càrrec d'Anca Gheaus (UPF).

La tercera sessió, dedicada als recursos planetaris, (16.30-17.30 hores), comptarà amb la participació de Chris Armstrong, professor de la Universitat de Southampton i expert en repartiment dels recursos mundials; Paula Casal, professora d’investigació ICREA-UPF del Departament de Dret i codirectora del Center for Animal Ethics de la Universitat, i Paul Bou-Habib, professor de la Universitat d’Essex. Estarà moderada per Andrew Willams (UPF).

La darrera part del congrés consistirà en la projecció del documental A New Society sobre IPSP, amb la presència de la seva directora, Sophie Wolthers, i una performance amb Dada Dance.

Tres iniciatives per un món millor

International Panel on Social Progress (Panel Internacional sobre el Progrés Social, IPSP) és una organització internacional inspirada pel Panel Internacional en Canvi Climàtic amb base a Princeton (que ha aportat fons a aquest esdeveniment celebrat a la UPF). Aquesta entitat reuneix prop de 300 acadèmics, que després d’un seguit de trobades, han produït un extens dossier en tres volums editats per Cambridge University Press i un volum reduït a càrrec de Marc Fleurbaey, amb recomanacions adreçades als governs de tot el món per produir i monitoritzar el progrés social.

Academics Stand Against Poverty (Grup d’Acadèmics contra la Pobresa, ASAP) és una organització internacional dedicada a fomentar el treball acadèmic orientat a reduir la pobresa mundial i a reunir tot allò que sabem sobre les maneres més eficaces de mesurar la pobresa i eliminar-la.

El projecte institucional Planetary Wellbeing (Benestar Planetari) és una iniciativa recent de la UPF, liderada entre altres per Josep Lluís Martí i Josep Maria Antó (ISGlobal) que intenta promoure la recerca útil que es porta a terme a la Universitat per a millorar l’estat del planeta i per posar en contacte persones que fan recerca en aquesta direcció.