Vés enrere Les Jornades Visions d’un Món Desigual. L’Eradicació de la Pobresa, arriben al seu equador

En les dues sessions presencials que han tingut lloc fins ara, Sor Lucía Caram i Albert Sales s’han centrat en la lluita contra aquesta xacra, tant present en la societat actual, des d’un punt de vista assistencial i institucional, respectivament.
02.05.2018

Les Jornades Visions d’un Món Desigual. L’Eradicació de la Pobresa estan organitzades de manera conjunta entre les universitats de Girona (UdG), Lleida (UdL), Tarragona (URV) i Pompeu Fabra (UPF), a través d’UPF Solidària.

Tenen com a objectiu sensibilitzar i donar a conéixer a la comunitat universitària diverses maneres sobre maneres i punts de vista per abordar la lluita contra la pobresa.

Les Jornades-curs, estructurades en quatre sessions presencials (que es complementen amb una part semi-presencial) tenen lloc entre els mesos d’abril i maig, sempre les 18.00 hores, a l’auditori de l'edifici Mercè Rodoreda. Aquestes sessions presencials, que inclouen un debat amb el públic assistent, culminen els corresponents blocs setmanals, que s’inicien sis dies abans.

Sor Lucía Caram, monja dominicana contemplativa, va parlar de ”Combatre la pobresa des de l’òptica assistencial” en la primera sessió presencial, celebrada el 18 d’abril. Albert Sales, de la seva banda, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, va analitzar la “Pobresa des d’un punt de vista institucional”, en la segona sessió, el 25 d’abril.

Les altres sessions aniran a càrrec de Iolanda Fresnillo, activista social i investigadora a l'Observatori del Deute en la Globalització, que tractarà sobre “La feminització de la pobresa" (2 de maig), i Maria Campuzano, llicenciada en Dret per la UB, màster en Coooperació Internacional al Desenvolupament de la Fundació CIDOB i treballadora d’Enginyeria sense Fronteres, que se centrarà en “La pobresa energètica” ( 9 de maig).

Sor Lucía Caram reclama major compromís social

Sor Lucía Caram, que és promotora del grup interreligiós Manresa i del projecte MOSAIC de salut mental i de la Fundació Rosa Oriol d’atenció a persones desafavorides, va protagonitzar la sessió inaugural de les Jornades, que com a novetat d’aquesta edició, es poden seguir per videoconferència, via Skype, des de les seus de les altres universitats coorganitzadores.

“La pobresa no són dades, la pobresa té rostres, la pobresa són persones”, va emfasitzar la monja dominica, per centrar ja de bon principi la dimensió humana d’aquesta problemàtica. "Cadascú, a nivell personal, s’hauria de preguntar: amb el que jo tinc, què puc fer per ajudar?”, va afegir.

Els diferents fronts i responsabilitats que es deriven en la lluita contra la pobresa va ser un dels principals eixos del debat. Sor Lucía Caram va incidir en què en aquesta tasca estan implicades tant les administracions, les entitats del tercer sector, com totes i cadascuna de les persones que formen part de la societat.

“Les polítiques socials s’han de veure com una inversió i no com una despesa. Tots hem de ser corresponsables, ja que la gana no pot esperar, igual que la manca d’habitatge”, va emfasitzar. Així mateix, va destacar que la renda bàsica universal hauria de ser una obligació, i no pas una opció. "Hem de rebentar el sistema per les costures, perquè no vindrà de dalt i és un compromís social de tots els ciutadans i ciutadanes", va concloure.

Albert Sales demana esforç i acompanyament

“Des de l’any 2007 hi ha una delegació sistemàtica de les mesures de reducció de la pobresa per part de l’estat”,  va afirmar amb contundència Albert Sales a l’inici de la seva intervenció.

L’activista i investigador en l’àmbit de la lluita contra la pobresa, les desigualtats i les violacions dels drets humans i laborals va emfasitzar que “estem utilitzant el sistema penal per contenir misèries”, i que la societat havia abaixat la guàrdia per aconseguir acabar amb aquesta xacra.

D’altra banda, va denunciar una manca de determinació social: “Hem abandonat com a societat l’objectiu d’eradicar la pobresa. Mentre hi hagi pobresa, hi haurà desigualtat, va assegurar. A més, i com a consell en defensa de la dignitat de les persones pobres, va donar un consell: “Deixem de fer de papes i mames de persones que ja han tingut les seves batalles a la vida i posem-nos al seu costat, no per damunt”.

Aquest curs 2017-2018 s’ha arribat a la seva sisena edició de les jornades, que anteriorment s’han centrat en “Producció i consum de responsabilitat” (curs 2016-2017), i diferents problemàtiques de les regions de l’Àfrica i l’Amèrica Llatina: economia i treball (curs 2015-2016), la cooperació al desenvolupament i reptes de futur (2014-2015), espoli dels recursos i resistències (2013-2014) i la realitat de les dones (2012-2013), en aquest darrer cas, al continent africà.