Vés enrere Toni Rodon guanya el premi IEA 2022 per un article que relaciona la Guerra Civil i el suport a la independència de Catalunya

L’article del professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, escrit conjuntament amb Raül Tormos (Centre d’Estudis d’Opinió) i publicat a la revista British Journal of Political Science, ha obtingut exaequo aquest guardó de l’Institut d’Estudis de l’Autogovern (IEA).

20.01.2023

Toni Rodon, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials  de la UPF, i Raül Tormos, investigador sènior del Centre d’Estudis d’Opinió i professor de la UOC, són els coautors de l’article “The Burden of a Violent Past: Formative Experiences of Repression and Support for Secession in Catalonia”, publicat a la revista  British Journal of Political Science, que ha estat el guanyador de l'edició 2022 del premi Institut d'Estudis de l'Autogovern. Han obtingut el guardó exaequo amb un segon treball, signat per dues investigadores d’institucions de Suïssa i Alemanya, centrat en la coordinació intergovernamental durant la pandèmia.

Toni Rodon i Raül Tormos van rebre el guardó de mans de Pere Aragonès, president de la Generalitat de Catalunya, que va presidir l’acte de lliurament, celebrat al 17 de gener al Palau Centelles de Barcelona, seu de l’IEA. Va comptar amb l’assistència de David Sánchez Royo, vicerector adjunt al rector i d’Organització i Grup UPF, en representació de la Universitat Pompeu Fabra, a més d’altres càrrecs dels àmbits jurídics, universitari i de recerca del país.

El premi IEA 2022, convocat per aquest centre de recerca vinculat al Govern de Catalunya, ha reconegut el millor article publicat en revistes acadèmiques sobre l'organització territorial del poder, corresponent a l’any passat. A la convocatòria, que té com a objectiu premiar la recerca científica encaminada a millorar la governança, les institucions i oferir una millor atenció a la ciutadania, s'hi poden presentar treballs procedents de disciplines del dret, la ciència política, la sociologia, l'economia o la filosofia política.

El jurat del guardó, dotat amb 3.500 euros (enguany a repartir entre els dos treballs guanyadors) ha estat format per Joan Ridao i Martín, director de l’IEA; Mireia Grau Creus, cap de Recerca de l’IEA; Pilar Sorribas Navarro, professora agregada del Departament d’Economia de la UB; Isabel Pont Castejón, professora titular de Dret Administratiu i directora de l’ICTA-UAB, i Guy Laforest, catedràtic emèrit de Ciència Política de la Universitat de Laval (Canadà).

Efectes de la Guerra Civil i la postguerra sobre el suport a la independència

L’article escrit per Toni Rodon i Raül Tormos es basa en una recerca que examina fins a quin punt i de quina manera la violència i la repressió viscudes durant la Guerra Civil espanyola (1936-1939) i les seves conseqüències immediates van deixar una empremta en la voluntat de suport dels catalans a la creació d’un nou estat. També analitza si l’efecte d’un passat violent sobre les preferències secessionistes està circumscrit, en l’actualitat, només a les persones de més edat o bé el sentiment ha viatjat entre generacions.

La recerca mostra que el suport a la independència de Catalunya tendeix a ser més baix entre la generació de catalans de més edat que va estar exposada a nivells més alts de violència durant la guerra i la postguerra. “En el nostre estudi mostrem que les cohorts que durant la Guerra Civil i la immediata postguerra van viure en contextos on la repressió i la violència van ser més intenses tenen menys propensió a donar suport a un esdeveniment disruptiu, com és el projecte d’independència; o en altres paraules, desenvolupen un biaix a favor de l’statu quo, en aquest cas, de suport a l’estabilitat territorial”, afirmen Toni Rodon i Raül Tormos.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació