Vés enrere La UPF participa en un estudi a escala europea sobre la política "antigènere"

La UPF participa en un estudi a escala europea sobre la política "antigènere"

El projecte RESIST, que durà a terme un consorci format per onze universitats i centres de recerca, coordinat pel University College Dublín, investigarà les anomenades polítiques "antigènere" a tot el continent. Maria Rodó-Zárate, professora del Departament de Ciències Polítiques i Socials, és la investigadora principal del projecte a la UPF.

24.10.2022

La ciutat de Dublín (Irlanda) va acollir recentment la posada en marxa d'un projecte que estudia el desenvolupament de l'anomenada política "antigènere" a tot Europa, amb la participació d'universitats i centres de recerca de set països, entre les quals la Universitat Pompeu Fabra.

El projecte RESIST (Fostering Queer Feminist Intersectional Resistances against Transnational Anti-Gender Politics) examinarà les polítiques que pretenen limitar les llibertats de gènere, la inclusió de les persones trans*, el multiculturalisme i la igualtat de gènere i sexual. Tindrà una durada de quatre anys i compta amb un finançament de més de quatre milions d'euros, incloent el suport de la Unió Europea (dins el programa Horitzó Europa) i els governs del Regne Unit i Suïssa.

Maria Rodó-Zárate: "RESIST traçarà com s'expressen les polítiques ‘antigènere’, escoltarà els afectats per elles, col·laborarà amb les organitzacions que s'oposen a aquestes polítiques, generarà enteses i eines clau, i ho compartirà amb diverses parts interessades i grups socials"

La professora Kath Browne, líder del projecte al University College Dublín, centre coordinador, va dir: "Aquest és un gran moment per a l'esforç del nostre consorci per rebatre aquestes polítiques anomenades 'antigènere'. El projecte explorarà les conseqüències que aquests desenvolupaments polítics tenen sobre les experiències viscudes, la llibertat d'expressió, la llibertat acadèmica, la justícia reproductiva i la diversitat sexual i de gènere a Europa”.

RESIST treballarà amb col·lectius i organitzacions de base a vuit països: Irlanda, Espanya, Bielorússia, França, Suïssa, Polònia, Alemanya i Grècia, i també involucrarà persones que viuen a l'exili a tot Europa a causa de les polítiques "antigènere".

“Els moviments ‘antigènere’ abasten tot l'espectre polític i es manifesten no sols en règims antiliberals i autoritaris, sinó també en democràcies considerades liberals i inclusives. Per tant, és important que entenguem com es manifesten i també com fer-los front”, apunta Kath Browne.

Quin serà el rol de la UPF dins del projecte de recerca?

Maria Rodó-Zárate, coinvestigadora i responsable d’un paquet de treball, està vinculada al Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF. La seva tasca de recerca se centrarà a estudiar els efectes que tenen aquestes polítiques i discursos “antigènere” sobre la vida de les persones i col·lectius, a partir d'entrevistes, enquestes i grups focals.

"RESIST traçarà com s'expressen les polítiques ‘antigènere’, escoltarà els afectats per elles, col·laborarà amb les organitzacions que s'oposen a aquestes polítiques, generarà enteses i eines clau, i ho compartirà amb diverses parts interessades i grups socials", afirma Maria Rodó-Zárate.

El projecte està coordinat per l'University College Dublin (Irlanda), en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra, l'Edinburgh Napier University (Escòcia, Regne Unit), l'European University Viadrina (Alemanya), la Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (França) , la Lucerne University of Applied Sciences and Arts, la Université de Lausanne i la Université de Fribourg (les tres de Suïssa), la Maynooth University (Irlanda) i el Feminist Autonomous Centre for Research (Grècia).

05. Igualtat de gènere
10. reducció de les desigualtats