Vés enrere El nou llibre de Carles Ramió proposa un model de futur per transformar l’administració pública

A l’obra Burocracia inteligente, presentada recentment en un acte a la UPF-BSM, el catedràtic de Ciència Política de la Universitat aposta per fomentar la gestió del coneixement enfront a l’actual administració pública, que qualifica d’”obsoleta, inmovilista i insatisfactòria”.

11.07.2022

Carles Ramió, catedràtic de Ciència Politica del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, és l’autor del llibre Burocracia inteligente. Guía para transformar la Administración pública, publicat per l’editorial Catarata. En la seva obra, presenta un conjunt de propostes estratègiques de canvi institucional o transformacions per abordar els desafiaments que té l’administració Pública en la dècada actual, però també analitza els problemes d'un model de gestió pública obsolet i que tendeix a l'immobilisme, que impedeixen la regeneració del sistema.

La seu de la UPF-BSM va acollir el 7 de juliol, a la tarda, la presentació del llibre, en el decurs d’una conversa en què l'autor va estar acompanyat per Victòria Alsina, consellera d’Acció Exterior i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya i doctora de Ciències Polítiques de la UPFOriol Amat, rector de la Universitat Pompeu Fabra i Jaume Oliveras, alcalde del Masnou.

Enfront aquests reptes, Carles Ramió proposa la introducció d'un nou model de burocràcia intel·ligent que fomenti l'anàlisi prospectiva i la gestió del coneixement

Els principals reptes a què fa referència Carles Ramió són la gestió de la pandèmia, la implantació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), la introducció de la Revolució 4.0 (la intel·ligència artificial i la robòtica), el relleu d'un milió de treballadors públics (l’administració ha sofert un fort procés d’envelliment, que afecta especialment els treballadors més qualificats i els fundadors); l'atenció als nous serveis sociosanitaris, vinculats al profund envelliment de la població, i la reorganització territorial en un context de globalització en què les ciutats seran actors institucionals clau.

Quina és la proposta de Carles Ramió?

Portada del llibreEnfront aquests reptes, Carles Ramió, que a la Universitat ocupa el càrrec de comissionat per a la UPF-BSM i per a l’estratègia de la UPF, proposa la introducció d'un nou model de burocràcia intel·ligent que fomenti l'anàlisi prospectiva i la gestió del coneixement: ”Calen unes dinàmiques de canvi orientades a renovar de manera profunda i urgent els models organitzatius i el sistema d'ocupació pública i a millorar les relacions amb el mercat i amb el territori”, afirma.

Així, el catedràtic de Ciència Política aposta per transformar les administracions publiques en base a tres vectors, basats en la qualitat institucional o major rendiment institucional; en les millores organitzatives i la gestió de recursos humans; i en aconseguir una administració pública més intel·ligent.

Una obra que tracta temes vinculats a l’avantguarda tecnològica

El llibre publicat per Catarata, una editorial que ja compta dins el seu catàleg amb obres de Carles Ramió com ara La renovación de la función pública o Inteligencia artificial y administración pública, aborda temes com per exemple la governança de dades com a pas previ a la intel·ligència artificial, el metavers o la computació quàntica i els seus potencials impactes en la gestió pública.

Els vuit capítols que estructuren el llibre són els següents: la gran reforma administrativa que mai arriba; models de gestió cap a una burocràcia elàstica;  l'ocupació pública a la cruïlla; la tempestuosa relació entre el mercat i l'Administració; Globalització i nova organització territorial: un món més global; el repte de la intel·ligència institucional; de l'Administració digital al metavers: gestió de la informació i de la intel·ligència artificial; i finalment, la insuportable lleugeresa de la Innovació.

16. Pau, justícia i institucions sòlides

Notícia publicada per: