Vés enrere Carlos Castillo i Miguel Beistegui, nous professors d’investigació ICREA de la UPF

Vinculats als departaments de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i Ciències Polítiques i Socials,respectivament, les seves recerques se centren en abordar temes de rellevància social mitjançant mètodes computacionals i en l’estudi crític de conceptes filosòfics com el desig, la crisi i les forces nocives per a l’ésser humà.

15.12.2021

Miguel Beistegui (Departament de Ciències Polítiques i Socials) i Carlos Castillo (Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions) són els dos darrers nous professors d’investigació ICREA de la UPF, una condició que ostenten des de principis dels mesos d'octubre i desembre del 2021, respectivament.

D’aquesta manera, s’incorporen al col·lectiu de professors d'investigació de l’Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), una comunitat dinàmica de científics i investigadors de totes les àrees del coneixement, vinculats a 48 institucions de recerca de Catalunya, que contribueixen al progrés de la humanitat amb els seus estudis, interpretacions i preguntes.

Actualment, la UPF té un total de 45 professors d'investigació ICREA en actiu. El repartiment per departaments és el següent: Economia i Empresa (11), Ciències Experimentals i de la Salut (8), Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (8), Humanitats (6), Traducció i Interpretació (6), Dret (3) i Ciències Polítiques i Socials (3).

Ús de mètodes computacionals per abordar temes de rellevància social

Carlos Castillo Ocaranza és doctor en Ciències Computacionals per la Universitat de Chile (2004) i l’any 2017 es va incorporar com a investigador al DTIC-UPF, on actualment dirigeix el Grup de Recerca en Ciència Web i Computació Social (Web Science and Social Computing, WSSC). Anteriorment, va fer recerca vinculat a l’Eurecat Centre Tecnològic, al Qatar Computing Research Institute i a Yahoo! Labs.

“El meu objectiu és abordar temes de rellevància social mitjançant mètodes computacionals i recerca interdisciplinària, amb un enfocament basat en l’equitat algorítmica”, afirma Carlos Castillo. Expert en mineria web i recuperació d’informació, ha treballat en àmbits com la informàtica de crisi i la qualitat i credibilitat del contingut web. Els seus projectes, àmpliament reconeguts, inclouen un llibre sobre Big Crisis Data, monografies sobre informació i propagació d’influència i Search Adversarial Web).

Al llarg de la seva trajectòria ha analitzat mètodes automatitzats d'avaluació de riscos que compleixen criteris d'equitat algorítmica, com ara la separabilitat i la suficiència, i els ha validad mitjançant investigacions interdisciplinàries en dos entorns diferenciats: polítiques d'admissió a la universitat i predicció de reincidència criminal.

Un concepte crític de la filosofia per ajudar a entendre millor les crisis actuals

Miguel Beistegui, format en Filosofia a França (llicenciat i màster a la Universitat París I-Sorbonne), als Estats Units (doctor per la Universitat Loyola de Chicago) i Alemanya (estada postdoctoral al Hegel-Archiv, de Bochum), abans d’esdevenir professor d’investigació ICREA de la UPF, va ser professor de Filosofia a la Universitat de Warwick (Regne Unit) durant més e 25 anys.

“Sóc un filòsof amb un ampli ventall d'interessos, per a qui la filosofia implica un compromís sostingut i crític amb altres camps i disciplines, però també amb el seu propi present”, afirma l’investigador, que es va formar en fenomenologia, una escola de pensament de la qual continua valorant el rigor.

El seu concepte pràctic de la filosofia es pot definir com a “àmpliament crítica, on la crítica vol dir la crítica a nosaltres mateixos —les nostres maneres de pensar, entendre qui som, governar-nos  a nosaltres mateixos i als altres— amb l'objectiu de viure més independentment, amb unes vides empoderades i lúcides”.

La seva recerca més recent s'ha centrat en el desig com a procés de subjectivació i emancipació; en les forces nocives, com l'estupidesa i el malestar, que disminueixen la capacitat de pensar de l’ésser humà, i en la crisi com a forma de vida nova i permanent.

El seu ventall d’interessos, sobre els quals ha escrit un llarg catàleg d’obres, és ampli (ontologia, estètica, ètica i filosofia política). Actualment està treballant en un projecte de llibre, Philosophy in a Time of Crisis, amb el qual pretén construir un concepte rigorós de crisi; distingir entre tipus i nivells de crisi i mostrar com aquest concepte ens pot ajudar a entendre millor les crisis més importants del nostre temps i a participar-hi.

Una fundació per impulsar la recerca d’excel·lència a Catalunya

ICREA, Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, és una fundació finançada pel govern català i està governada pel seu patronat, que treballa conjuntament amb les universitats catalanes i els centres de recerca per integrar els professors d'Investigació ICREA al sistema de recerca del país.

Va néixer l’any 2001 com a resposta a la necessitat de noves fórmules de contractació que permetessin competir en condicions d'igualtat amb altres sistemes de recerca, orientada a la contractació del personal científic i acadèmic més extraordinari i amb més talent.

Actualment, ICREA compta amb 273 investigadors de tots els camps del coneixement, que porten a terme la seva recerca a 48 institucions d'acollida. Ofereix noves posicions d'investigador, a través de contractes permanents, a investigadors d'arreu del món, per venir a treballar a Catalunya, amb l’objectiu de promocionar la recerca mitjançant l’obertura internacional i l’excel·lència.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació