Vés enrere El Consell de l'Audiovisual de Catalunya premia a la Dra. Fernanda Ramírez Santos i a la Dra. Gemma Palà Navarro (XXXIII edició premis CAC)

25.01.2022

El CAC ha atorgat el segon premi a la tesi “La responsabilitat social dels mitjans de comunicació en situacions de crisi. Anàlisi del tractament deontològic del cas Ayotzinapa (Mèxic) a Noticieros Televisa”, de la Dra. Fernanda Ramírez de la Universitat Pompeu Fabra i membre del grup de recerca POLCOM-GRP. També s'ha reconegut amb una menció especial la tesi “La construcció del relat periodístic de TV3 sobre el procés sobiranista de Catalunya (2014-2017). De la consulta del 9-N al referèndum de l'1-O”, de la Dra. Gemma Palà.

La tesi de Fernanda Ramírez, sota la direcció del Dr. Carles Pont i la Dra. Cristina Perales, se centra en la responsabilitat social dels mitjans de comunicació en situacions de crisi i el propòsit de comprendre els desafiaments que enfronta el periodisme davant les emergències a fi de proposar un protocol que es pugui establir a la pràctica professional contribuint a una millora en la comunicació de crisi. Per això, la metodologia va estar l'anàlisi del contingut per identificar en quina mesura la principal cadena de televisió a Mèxic, Televisa, va complir els principis de l'ètica periodística —veritat, justícia i responsabilitat— en el tractament del cas dels 43 estudiants de l'escola normal rural d'Ayotzinapa desapareguts de manera forçada el 26 de setembre del 2014. En segon lloc, la doctoranda va realitzar un estudi etnogràfic, que va incloure observació participant i entrevistes en profunditat, amb l'objectiu de conèixer la percepció de les famílies de les víctimes sobre la cobertura daquesta emergència.

Les conclusions del treball de Ramírez-Santos assenyalen una sèrie d'aspectes problemàtics que es van produir en el tractament informatiu d'aquest succés, entre els quals hi ha l'escàs rigor científic, la propagació de rumors, l'ús excessiu de les fonts oficials i la falta d'aprofundiment en la informació. Finalment, a partir dels resultats obtinguts, es fa una proposta de protocol de comunicació que contribueixi a una millor confecció i difusió d'informació en situacions de crisi i emergències, fent especial referència al tractament de casos de desaparició de persones.

La Dra. Gemma Palà acompanyada pels membres del tribunal, director i directora de tesi.

La investigació de Gemma Palà, dirigida per Carles Pont i Mercè Oliva, té com a objectiu conèixer com es va construir el relat periodístic de TV3 sobre el procés sobiranista de Catalunya, un moviment polític i social que defensa el dret a decidir i la independència d‟aquest territori . El treball se centra en els dos referèndums que s'han celebrat des de l'inici del que es coneix com el Procés: el 9-N del 2014 i l'1-O del 2017. D'aquesta manera, s'estudia quin tractament mediàtic es va fer del conflicte, però també quin context periodístic el va acompanyar. Des de la perspectiva del framing, es parteix de la idea que els periodistes seleccionen uns enquadraments determinats per destacar certs aspectes de les notícies, a partir dels quals l'audiència construeix els significats. La metodologia inclou l‟anàlisi de contingut dels informatius de TV3 i entrevistes semiestructurades als redactors i editors d‟aquests programes. Aquesta investigació demostra que el caràcter públic del canal televisiu va tenir un pes rellevant a l'hora de prendre decisions i elaborar les notícies i, alhora, que el relat es va caracteritzar per tenir un pluralisme desequilibrat i per emfatitzar i simplificar el conflicte entre dos bàndols.

Des del Departament de Comunicació i el grup POLCOM-GRP volem felicitar Fernanda Ramírez i Gemma Palà per aquest merescut premi que reconeix el seu treball i rigor.