Vés enrere João Pedro Oliveira presenta la seva nova òpera audiovisual

João Pedro Oliveira presenta la seva nova òpera audiovisual

Dimarts 20 de desembre, 20 h. Sala Aranyó, Campus UPF de Poblenou

21.09.2022

Tanquem l'any 2022 amb l'estrena a Espanya de la nova òpera audiovisual de João Pedro Oliveira, referent de la composició electroacústica actual.

La 70a Setmana (òpera audiovisual)

El Llibre de Daniel és probablement un dels llibres més misteriosos de la Bíblia. La descripció dels esdeveniments i les profecies inclouen assassinats, traïcions, orgies i tortures. Però també té diverses profecies molt interessants i enigmàtiques que poden interpretar-se de moltes maneres per a relacionar-les amb els temps actuals. La inestabilitat social, la guerra mundial, l'extermini massiu i molts altres esdeveniments poden interpretar-se en els escrits profètics d'aquest jove.

Aquesta òpera visual musical inclou diversos esdeveniments de la vida d'aquest profeta i els seus companys, així com les tres principals profecies que encara poden no haver-se complert. La setmana 70 descrita en el llibre és una d'aquestes profecies, i es refereix a un estat de guerra constant, sacrilegi i destrucció, que finalment conduirà a una transformació miraculosa del món en un nou espai de pau i justícia. Aquesta profecia es reitera en el Llibre de l'Apocalipsi, en la Bíblia.

Com suggereix la descripció de l'obra (una òpera de música visual), l'acció operística es reinterpreta en una pantalla, utilitzant diverses imatges i sons generats per ordinador, així com línies vocals i moviments de dansa pre-enregistrats. Algunes de les 8 escenes que constitueixen aquesta peça són representacions imaginades dels esdeveniments descrits en el llibre i altres escenes són simbòliques. Els textos emprats són transcripcions directes dels textos originals del llibre, cantats en llatí, hebreu i arameu. L'ordre de les escenes és el següent:

1. Oració de Daniel
  2. La visió de les quatre bèsties
  3. El somni de l'estàtua
  4. El forn ardent
  5. La profecia de les 70 setmanes
  6. La festa de Belshazar
  7. El Cau del Lleó
  8. La fi dels temps

La 70a Setmana va ser el resultat d'un encàrrec del Ministeri de Cultura de Portugal. També ha rebut el suport de Manitou Fund (els EUA), mpmp - Património Musical Viu (Portugal), Universitat de Aveiro (Portugal) i Universitat de Califòrnia - Santa Bàrbara (els EUA). Es va compondre entre març de 2021 i setembre de 2022.

João Pedro Oliveira ocupa el càrrec de Catedràtic en Composició en la Universitat de Califòrnia en Santa Bàrbara. Va estudiar òrgan, composició i arquitectura a Lisboa. Va completar el seu doctorat en Música en la Universitat de Nova York en Stony Brook. La seva música inclou composicions orquestrals, música de cambra, música electroacústica i vídeo experimental. Ha rebut més de 70 premis internacionals per les seves obres, entre ells tres premis en el Concurs de Música Electroacústica de Bourges, així com el prestigiós Premi Magisteri i Giga-Hertz, el 1r Premi en el concurs Metamorfosi, el 1r Premi en el concurs Musica Nova. Ha estat professor en la Universitat d'Aveiro i en la Universitat Federal de Mines Gerais. Té publicacions en revistes nacionals i internacionals així com un llibre sobre teoria musical del segle XX.

Amb el suport de:

Perfils dels protagonistes: