Vés enrere Wade Matthews i Luz Prado obren la temporada Phonos 2021-2022

Wade Matthews i Luz Prado obren la temporada Phonos 2021-2022

Dimarts 21 de setembre, 20h. Sala Aranyó (Campus UPF Poblenou)
09.09.2021

La relació d'un instrument acústic com el violí, icona de la gran tradició europea, amb l'electroacústica, propícia un constant posada en valor dels millors aspectes de totes dues pràctiques. En HEAR AND NOW, aquesta relació se substancia en una proposta de música de cambra electroacústica basada en la improvisació i el compromís amb la síntesi de so a temps real. La música que resulta conjumina l'exploració de noves sonoritats amb un instrument acústic tradicional com és el violí amb el programari personalitzat i altament flexible de Wade Matthews. Per moments, els instruments es fusionen en una sola entitat sonora indistingible com dues veus; mentre que en uns altres, el diàleg contrapuntístico es fa evident.

HEAR AND NOW és un laboratori, una recerca, una exploració. A vegades, una explosió, unes altres, a penes una evanescent insinuació. Més que un so escoltat, és una escolta que esdevé en murmuri, tro, silenci.

WARNED? AH...NO! és una permanent atenció al que està, al que podria estar, i sobretot, al que no neix de la voluntat individual sinó que apareix sense avís, entre dos, com una inesperada sinergia: el que es descobreix en tots dos sentits de la paraula.

NEAR? AND HOW! és un acostament entre dos éssers dialogants, un diàleg entre dos creadorrs sonores que s'acosten sense mai voltar-se, una proximitat que entreteixeix el so mil·lenari de la corda fregada amb el cruixir d'electrons sol parcialment domats per la nostra primitiva tecnologia actual, una brillantor de pantalla, un arc en moviment, un pols entre dos polsos, dues pulsions i un fluir de polsos modulats, filtrats, fins i tot postergats, però mai prosternats.

Luz Prado i Wade Matthews constitueixen HEAR AND NOW, o potser calia dir que ho estan constituint, perquè res ha acabat: ni Luz, ni Wade, ni HEAR AND NOW. I és que HEAR AND NOW no és un producte sinó un procés, i sobretot, un procés en procés, un proteic fluir que travessa l'aquí i ara amb la seva escolta i, a vegades, la seva sonar. I és exactament això, aquest fluir, que compartim amb el públic. No és un regal, i no és fàcil. Compartir indicis mai ho és.

Aquesta activitat és gratuïta i amb aforament reduït.

És molt recomanable acudir amb reserva prèvia:

Wade Matthews

Nascut a França de pares nord-americans, Wade Matthews es cria en cinc països abans de mudar-se als Estats Units per a realitzar estudis avançats de música. És doctor en composició i electroacústica per la Columbia University de Nova York amb una tesi sobre la improvisació acústica guiada per sons electrònics, realitzada en el Columbia-Princeton Electronic Music Center.

Actiu com a concertista en l'escena internacional de música improvisada des de fa tres dècades, Wade Matthews ha compartit les seves improvisacions amb oïdores en llocs com el Museum of Modern Art de Nova York, El Centre Nacional de les Arts de Mèxic, el Museo Reina Sofıá de Madrid, i a festivals i cicles a Paris, Londres, Berlín, Nova York, Oslo, Dublın , Beirut, Tel Aviv, Cap Verd, etc.

Ha impartit tallers d'improvisació, classes magistrals i seminaris de postgrau en anglès, espanyol o francès en institucions com el Conservatori Superior de Música i Dansa de París, Casa Encesa (Madrid),l University of Limerick (Irlanda), Centre Cultural Francès del Schouff (Deirel Kamar, Líban), Centre Cultural Borges (Buenos Aires), Califòrnia Arts Institute i altres universitats, conservatoris i institucions públiques i privades a Europa, Amèrica del Nord i del Sud, i Orient Mitjà, sovint en ocasió de concerts seus.

Luz Prado

El seu treball parteix d'un diàleg constant amb el violí i presa com a base l'espai i la dialèctica esdeveniment-processo pròpia de la improvisació lliure. En els últims anys ha desenvolupat projectes al costat de dramaturgs, coreògrafs i performers que amplian les dimensions de la seva pròpia escolta, generant noves línies de treball entorn de l'escènic.

De manera paral·lela als seus estudis acadèmics, experimenta altres maneres d'abordar tant el so com el seu concepte escènic. Resulta determinant el seu contacte amb les músiques folklòriques com a manifestació de la identitat que posen en valor l'ésser i l'estar. La seva relació amb artistes interessats en l'acció, la paraula, el soroll i el DIY obre un camí d'experimentació on la improvisació apareix de manera inherent a la seva manera d'aprendre i relacionar-se.

La seva pràctica reflexiona i aprofundeix en el so amb músics centrats en la improvisació com Julián Sánchez, Wade Matthews o Juan Baca i expandeix el sonor amb artistes com Nilo Gallego, Violeta Boira, Elsa Paricio o Silvia Zayas desenvolupant una manera d'entendre en el que so, l'espai, el cos i l'instrument es presenten com a paràmetres indivisibles.

La seva última peça "Ellen/Laurie/Pauline · Concert per a violí expandit" és fruit de la recerca de les amplificacions que es donen entre el violí, el moviment, el so i l'espai, a través d'una instal·lació de cordes llargues. Actualment resideix a Madrid on col·labora amb ballarines com Elena Córdoba, Jesús Rubio, Llum Arques, Carlota Matencón o Irene Cantero i forma part del projecte sonor educatiu del CA2M Triangle.

amb el suport de:

Perfils dels protagonistes: