Vés enrere La internacionalització i la interacció entre recerca i docència, punts forts de les titulacions de la UPF, segons AQU Catalunya

Dotze màsters universitaris i un grau han participat en les primeres convocatòries de AQU Catalunya per obtenir aquests segells de qualitat, que formen part de les dimensions addicionals de l'Agència, amb uns resultats molt positius.
27.01.2017

Sis dels màsters (en Salut Públicaen Filosofia Políticade Recerca en Sociologia i Demografiade Recerca en Ciència Políticaen Economia i Finances, i en Anàlisi Econòmica Especialitzada, els dos darrers de la Barcelona GSE) concorrien a les dues convocatòries i han aconseguit ambdós segells, mentre que les altres sis titulacions, han obtingut un segell o bé l’altre.

En aquest sentit, s’afegeixen al segell d’internacionalització el màster en Lingüística Teòrica i Aplicada, mentre que el grau en Biologia Humana i els màsters en Laboratori d’Anàlisis Clíniques, en Recerca Biomèdicaen Bioinformàtica per a les Ciències de la Salut, i en Democràcies Actuals: Nacionalisme, Federalisme i Multiculturalitat, se sumen a la obtenció del segell d’interacció entre la recerca i la docència.

La gran majoria de les titulacions d'aquest darrer grup han obtingut els segells amb la menció “amb qualitat”. Es tracta dels màsters en Recerca Biomèdica, en Bioinformàtica per a les Ciències de la Salut, en Recerca en Sociologia i Demografia, en Recerca en Ciència Política, en Democràcies Actuals, i els dos organitzats per la Barcelona GSE. Quant al segell d’internacionalització, només contemplava l’opció d’”assolit” (sense cap graduació) i “no assolit”.

Els avaluadors externs han destacat l’entorn proper de recerca del màsters vinculats a la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida, que permet que tots els estudiants desenvolupin activitats de recerca en grups d’investigació, o el clar enfocament cap a l’adquisició de competències de recerca dels màsters de l’àmbit de ciències polítiques.

Altres titulacions de la Universitat ja han sol·licitat aquests segells en unes segones convocatòries, encara no avaluades, i altres ho faran en un futur: la petició a AQU Catalunya es pot fer en el moment que les titulacions superen el programa obligatori d’acreditació, i això és un procés progressiu en el qual estan immersos els diferents graus i màsters de la Universitat.

Requeriments per a l’obtenció d'aquests dos segells de qualitat

Segons AQU Catalunya, el segell d’internacionalització es concedeix quan “el programa formatiu té una clara vocació internacional, la seva orientació afavoreix la internacionalització dels estudiants, promou les activitats internacionals del professorat i s’emmarca en un entorn que hi dóna suport per assegurar-ne bons resultats”.

D’altra banda, pel que fa a l’obtenció del segell d’interacció entre la recerca i la docència, l’Agència esmenta que s’atorga quan “la institució promou activament que els programes de formació incorporin la recerca que el professorat desenvolupa en aquella disciplina per millorar l’aprenentatge i els resultats dels estudiants”.

Dimensions addicionals i acreditació obligatòria

Els segells d’internacionalització i d’interacció entre la recerca i la docència  formen part de les tres dimensions addicionals d’avaluació de graus i màsters que contempla AQU Catalunya (la tercera és la dimensió de desenvolupament i inserció professional, o ocupabilitat, un segell que ja va obtenir l’any passat el grau en Relacions Laborals).

Aquests àmbits s’emmarquen en els processos d’avaluació optatius que està portant a terme l’Agència, als quals els centres universitaris poden demanar de sotmetre’s de manera voluntària, en alguna de les dimensions internes concretes en les quals destaquen.

En contraposició, hi ha el procés d’avaluació obligatòria pel qual estan passant els graus i màsters de la UPF i dels seus centres adscrits (els doctorats es preveu que s’avaluïn a partir del 2018), dins el programa d’acreditació de titulacions que AQU Catalunya va començar l’any 2014, en el qual estan immerses totes les universitats del sistema universitari català.