Vés enrere 21/10/2019: Lliçó inaugural del Màster en Estudis Comparatius de Literatura Art i Pensament

La lliçó anirà a càrrec de la professora Victoria Cirlot que impartirà la conferència "Visión en Rojo: Diálogo entre el Libro de las revelaciones de Juliana de Norwich (ca.1344-1416) y la abstracción y el informalismo del siglo XX"
11.10.2019

El proper dilluns 21 d'octubre a les 17:00 a l'Auditori Mercè Rodoreda tindrà lloc la tradicional lliçó inaugural del Màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament. Enguany, l'encarregada d'inaugurar simbòlicament el curs acadèmic serà la professora Victoria Cirlot amb la conferència "Visión en Rojo: Diálogo entre el Libro de las revelaciones de Juliana de Norwich (ca.1344-1416) y la abstracción y el informalismo del siglo XX"

La conferència s'inscriu dins dels estudis que Victoria Cirlot ha dut a terme sobre l'experiència visionària en la mística femenina medieval, sempre relacionada amb la creació a les avantguardes del segle XX (Hildegard von Bingen i el surrealisme). En aquesta ocasió s'ocupa de l'extraordinari cas de la reclusa de Norwich que va centrar la seva escriptura (descripció i exègesi) en les visions desplegades durant diverses unes hores un dia d'una greu malaltia a l'edat de trenta anys. La potència de l'ull interior de Juliana es comprova en les imatges visionàries que testifiquen una mirad

a radicalment nova per l'estil gòtic imperant en la seva època. Es destacarà la novetat de les imatges visionàries de Juliana a posar-les en contacte amb tendències artístiques pròpies del segle XX, com ara l'abstracció i l'informalisme, el que implica una concepció de la història que trenca amb la linealitat evolutiva i progressiva per introduir-nos en un temps rizomàtic.

Victòria Cirlot neix a Barcelona el 1955. Actualment és catedràtica de filologia romànica a la Facultat d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, ​​i Directora de l'Institut Universitari de Cultura en aquesta Universitat. S'ha dedicat a l'estudi de l'Edat Mitjana: cultura cavalleresca i mística. Va realitzar diverses traduccions de novel·les artúriques dels segles XII i XIII del francès antic, com ara Perlesvaus o El alto libro del Grial (publicat a Siruela amb diverses reedicions) i també de lírica trobadoresca (Jaufré Rudel, El amor de lonh, Columna, Barcelona 1998). Entre els seus llibres dedicats a la novel·la artúrica destaca Figuras del destino. Mitos y símbolos de la Europa medieval, Siruela, Madrid 2005. En l'àmbit de la mística medieval s'ha ocupat de Hildegard von Bingen (Vida y visiones de Hildegard von Bingen, Siruela, Madrid 1997-2006), així com d'altres escriptores místiques (La mirada interior. Escritoras místicas y visionarias de la Edad Media, Siruela, Madrid 2008, en col·laboració). Ha treballat sobre el fenomen visionari en estudis comparatius de l'Edat Mitjana i segle XX: Hildegard von Bingen y la tradición visionaria de Occidente, Herder, Barcelona 2005, i a La visión abierta. El mito del Grial y el surrealismo, Siruela, Madrid 2010). És directora de la col·lecció L'Arbre del Paradís de l'editorial Siruela. També s'ha ocupat de l'edició de l'obra del seu pare, el poeta i autor del Diccionario de símbolos, Juan Eduardo Cirlot.