L’oferta formativa en línia de l'especialitat de Llengua i Literatura Catalana i Castellana en el màster de professorat de la UPF-UOC, permet que els estudiants puguin organitzar el seu temps segons les seves necessitats en diferents moments del curs. També els dóna experiència en l'aprenentatge no presencial i en l'ús d'aules virtuals i eines digitals aplicades a l'educació i en el coneixement de com es fa la integració de les TIC en el procés d'ensenyament i aprenentatge, fet que pot ser important per al seu futur professional. Amb l'ús del Campus Virtual, l'estudiant aprèn a moure's en un entorn de formació en línia, el coneixement del qual representa una experiència personal útil i un valor afegit per al domini de noves eines i mitjans tecnològics, cada vegada més presents en els diversos àmbits educatius.

Totes les assignatures de l'especialitat es cursen virtualment a les aules del campus virtual de la UOC. El Pràcticum requerirà el seguiment a l’aula virtual de l'assignatura i també l’assistència presencial als centres de pràctiques.

L'objectiu d'aquesta especialitat és formar professorat per a les assignatures de llengua i literatura catalana i castellana als centres d'educació secundària obligatòria i batxillerat, als centres de formació professional i a les escoles oficials d'idiomes. Els estudiants adquiriran una base teòrica suficient, a més coneixements i destreses pràctiques per fer classes de llengua i literatura catalana i castellana, en els diversos contextos del país (llengua materna, addicional, acollida, tractament integrat de llengües, projectes integrats, aprenentatge integrat de llengües i continguts, etc.). Atès que la realitat educativa actual i futura és plurilingüe i centrada en la comunicació i l'ús lingüístic, aquest màster planteja formar professorat en les dues llengües i en les literatures corresponents, a fi de fomentar la versatilitat i el treball en projectes docents integrats.

Des de les nocions bàsiques de psicologia, lingüística aplicada i pedagogia fins a les tendències actuals i de futur en mètodes docents (aprenentatge basat en problemes, projectes integrats, aprenentatge cooperatiu), materials pedagògics (en paper i digitals) i enfocaments d'ensenyament de la llengua (comunicatiu, per tasques, per seqüències didàctiques), aquest màster ofereix una formació inicial bàsica i eminentment aplicada que garanteixi que els futurs professors puguin assumir totes les tasques que s'espera d'un professional qualificat de l'educació lingüística.