Vés enrere L’IULA lamenta la mort de Jean-Claude Corbeil

L’IULA lamenta la mort de Jean-Claude Corbeil

01.02.2022

El lingüista Jean-Claude Corbeil (Mont-real 1932-2022) ens ha deixat aquesta setmana passada. Corbeil, doctor per la Universitat d’Estrasburg (França) i professor durant molts anys al Departament de Lingüística de la Universitat de Mont-real (Canadà), és reconegut com el constructor de la política lingüística del Quebec.

De 1970 a 1977 fou director de l’Office québécoise de la langue française; de 1980 a 1988 va ser nomenat secretari general del Conseil international de recherche et d’étude en linguistique fondamentale et appliquée; de 1988 a 1991 exercí de conseller del Conseil de la langue française del Quebec; i entre 1995 i l’any 2000 fou viceministre responsable de l’aplicació de la política lingüística. Amb aquesta llarga trajectòria podem dir que Jean-Claude Corbeil és darrere de totes les grans fites de la política lingüística quebequesa: la Loi de la langue officielle (1974), la Charte de la langue française (1977), la Comissió Larose (2000-2001) per a l’anàlisi de la situació i del futur de la llengua al Quebec. Actualment estava enllestint l’actualització de la legislació lingüística al Quebec.

Se’l reconeix com l’introductor del concepte aménagement linguistique i del perfil professional del langagier, i també com el renovador de la noció de norma lingüística. És conegut pel gran públic per ser autor d’obres lexicogràfiques de gran difusió, sobretot del Dictionnaire thématique visuel, adaptat a més de 35 llengües, entre les quals hi ha el català.

A Catalunya el vam conèixer arran de la seva participació en el cicle de conferències sobre Lingüística Aplicada, celebrat al Museu de la Ciència de Barcelona l’any 1989, organitzat per Teresa Cabré i Lluís Payrató. Corbeil ha estat un referent per a la recerca i l’activitat terminològica i de planificació lingüística al nostre país, sempre accessible, sempre afable.

Per al grup IULATERM va ser un goig que acceptés de participar en l'homenatge dels 60 anys de Teresa Cabré, amb el capítol «Coopération Catalogne-Québec et aménagement linguistique», dins Estudis de lingüística i de lingüística aplicada en honor de M. Teresa Cabré Castellví. Vol. 1: De mestres (Lorente, M.; Estopà, R.; Freixa, J.; Martí, J.; Tebé, C. (eds.), 2007).