Vés enrere V Jornades d'Arqueologia del CER-IUHJVV: More than fuel: food and ritual in domestic life

Dimarts 13 de desembre del 2016. L'interès d'aquestes jornades rau principalment en la idea d'evidenciar com, en diferents moments i diferents espais, els aliments van participar de manera activa en diversos rituals vinculats a la casa, tant en relació amb la seva entitat social, biològica o productiva com amb les diferents persones que la conformen
20.09.2016

Seminari Antic RegimEn els últims anys, l'anàlisi de les pràctiques alimentàries s'ha convertit en un interessant camp d'estudi i de debat en l'àmbit arqueològic. Exemple d'aquest interès són tant l'organització de diferents simposis com la publicació de nombroses monografies i articles relacionats amb aquesta temàtica, sobretot pel que fa a aspectes vinculats a la subsistència, els nutrients i les dietes del passat, així com també a les pràctiques de consum d'aliments líquids i sòlids en cerimònies institucionalitzades celebrades en espais públics.

L'objectiu d'aquestes V Jornades d'Arqueologia del CER-IUHJVV és analitzar la relació entre els aliments, entesos d'una manera àmplia que inclou qualsevol producte consumit a través de la ingesta, i els rituals duts a terme en l'àmbit de la casa, concebuda també en el seu sentit més ampli i social. L'interès d'aquestes jornades rau principalment en la idea d'evidenciar com, en diferents moments i diferents espais, els aliments van participar de manera activa en diversos rituals vinculats a la casa, tant en relació amb la seva entitat social, biològica o productiva com amb les diferents persones que la conformen. Davant de la complexitat i de les múltiples perspectives d'anàlisi que permet aquesta temàtica s'han definit tres mòduls d'estudi entorn als quals giraran aquestes jornades.

Mòdul 1. Màgia a través del consum

Aquest mòdul se centra principalment en el consum d'aliments per obtenir estats alterats de consciència. És un fet constatat que en moltes pràctiques rituals les percepcions sensorials s'alteraven, tant a través de la realització de diferents moviments corporals com per la ingesta de determinades substàncies psicoactives. Alguns dels aspectes d'interès d'aquest mòdul són, entre d'altres, les dades bioarqueològiques, la cultura material emprada per preparar i menjar els aliments o els contextos en què aquests eren ingerits.

Mòdul 2. Casa, menjar i ritual

L'interès d'aquest mòdul és analitzar l'associació establerta entre rituals i pràctiques alimentàries en l'àmbit de la casa i del seu grup domèstic. En aquest sentit, es vol observar la participació activa dels aliments o les seves representacions en diferents pràctiques rituals associades principalment als cicles vitals de la mateixa casa i dels seus membres, en relació amb la voluntat de protegir-ne i afavorir-ne la reproducció.

Mòdul 3. Corporalitats i cultura material

Aquest mòdul gira entorn a la idea que el consum és un acte d'in-corporació. D'aquesta manera, volem analitzar la relació que s'estableix entre els aliments consumits, el recipient utilitzat en l'acció de consumir i el mateix consumidor; és a dir, la relació que hi ha entre el producte, l'objecte i la persona. Per això, alguns dels aspectes que s'han de considerar en aquest mòdul són, entre d'altres, la corporització de les vaixelles o la funció del producte consumit en la constitució de les identitats personals.

Les V Jornades d'Arqueologia del CER-IUHJVV estan coordinades per Ana Delgado, Meritxell Ferrer i Mireia López-Bertran. Quant a l'organització, hi col·laboren el Grup de Recerca d'Arqueologia Mediterrània: Connexions, Materialitats i Escriptura (GRACME: 2014-SGR-553), el Departament d'Humanitats de la UPF, el CER-Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives i el projecte de MINECO "Comidas, cocinas y prácticas de consumo en espacios coloniales mediterráneos, s. VIII-V a.C." (HESTIA: HAR2015-69842-P).

Totes les sessions se celebraran a l'auditori de Mercè Rodoreda (edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella). L'entrada és lliure, prèvia inscripció a [email protected]. El programa pot descarregar-se des d'aquest  enllaç, i el dossier amb el resum de les intervencions, des d'aquest  enllaç

Dia: dimarts 13 de desembre del 2016 | Lloc: Sala polivalent (24.S18) de Mercè Rodoreda. Universitat Pompeu Fabra (Barcelona)