Vés enrere Una exposició reflecteix com s'ha plasmat l'obra de Georg Büchner a Catalunya els darrers cinquanta anys

El dramaturgo alemán es el protagonista de la muestra co-organizada por el IUC con motivo del 50º aniversario de la representación de la ópera Wozzeck y del bicentenario de su nacimiento. Se podrá visitar del 25 de noviembre al 12 de diciembre en el campus de la Ciutadella y se completará amb una mesa redonda y una proyección.
25.11.2014

Georg Büchner L'Institut Universitari de Cultura (IUC), conjuntament amb el Goethe-Institut de Barcelona i l'Associació de Germanistes de Catalunya (AGC), ha organitzat una exposició de documents centrada en Georg Büchner (1813-1837), dramaturg i escriptor alemany considerat un precursor del naturalisme i de l'expressionisme.

" Georg Büchner a Catalunya. Documents d'una recepció", que es podrà visitar del 25 de novembre al 12 de desembre a la sala d'exposicions del campus de la Ciutadella (de dilluns a diumenge, de 10.00 a 20.00 h), ha estat organtizada amb motiu del 50è. aniversari de la primera representació de l'òpera Wozzeck, d'Alban Berg (1925) al Gran Teatre del Liceu a finals de 1964, i del recent bicentenari del naixement de Büchner.

La voluntat de la mostra, que compta amb la col·laboració del Departament d'Humanitats i del Grup de Recerca de Literatura Comparada, és reflectir quina ha estat la recepció d'aquest autor al nostre país des dels anys 60 del segle XX fins a l'actualitat: com s'han llegit i s'han posat en escena les seves obres i de quina manera s'han traslladat a d'altres àmbits, com la cinematografia i la música.

La inauguració s'ha realitzat aquesta tarda, amb la presència d' Emilio Suárez, director del Departament d'Humanitats; Victoria Cirlot, directora de l'Institut Universitari de Cultura (IUC) i Teresa Vinardell, professora del Departament d'Humanitats de la UPF, representant de l'Associació de Germanistes de Catalunya i coordinadora de l'exposició.

Acte d'inauguració de l'exposicióEmilio Suárez ha destacat la bona elecció de Büchner "perquè en pocs anys ens ha deixat obres molt intenses". D'altra banda, s'ha mostrat molt satisfet que la iniciativa s'hagi portat a terme conjuntament amb el Goethe-Institute de Barcelona. Teresa Vinardell ha remarcat que "el format d'exposició és el més adequat perquè fa evident la vitalitat de l'obra de Büchner i perquè permet arribar a un públic més ampli. Finalment, Victoria Cirlot ha destacat la rellevància d'aquest tipus d'activitats, "que ens fan diferents de les altres universitats en combinar recerca i docència".

L'acte ha acabat amb una lectura dramatitzada de textos de Georg Büchner a càrrec de tres membres de l'Aula de Teatre de la UPF.

Especial atenció a les dues darreres obres de Büchner

Detall de l'exposició"Georg Büchner a Catalunya. Documents d'una recepció" inclou diverses traduccions al català i al castellà en un recull bibliogràfic i extractes de critiques que es van fer dels muntatges teatrals de Büchner representats a Catalunya. Hi tenen un paper destacat les dues darreres obres del dramaturg, La comèdia satírica Leonce i Lena i el drama inconclús Woyzech, publicades de manera pòstuma el 1835 i el 1875, respectivament, i que han estat posades en escena al nostre país en diverses ocasions i amb formats diversos.

Tots els visitants de l'exposició, tant de la comunitat universitària com de fora, podran gaudir d'un 15% de descompte en el preu de les localitats de l'òpera Arabella, de Richard Strauss, que es representa al Gran Teatre del Liceu, vàlid per a les funcions dels dies 26 i 29 de novembre. Per fer-lo efectiu, cal agafar un punt de llibre d' Arabella segellat per l'IUC, que es podran trobar dins la Sala d'Exposicions, i presentar-lo a les taquilles del Liceu.

Una taula rodona i una projecció completen l'exposició

Com a activitats complementàries, els dies 27 de novembre tindrà lloc la taula rodona "Vigència de Georg Büchner", amb la participació de Marisa Siguan (UB), Anna Güell (UB) i Jordi Ibánez (UPF), moderada per Teresa Vinardell. Cinc dies més tard, el 2 de desembre, es projectarà el muntatge Leonce + Lena, dirigit per Pep Pla i interpretat per Q-Ars Teatre, amb un col·loqui posterior, moderat pel professor Michael Pfeiffer (UPF).