Vés enrere Un col·loqui internacional seguirà les pistes de la màgia a l'Egipte grecoromà

Un col·loqui internacional seguirà les pistes de la màgia a l'Egipte grecoromà

El Instituto Universitario de Cultura de la UPF organiza los próximos 23 y 24 de octubre, un simposio sobre los papiros mágicos griegos, unos documentos históricos datados de entre el siglo I a.C. y el siglo VII d.C. Estos textos sirven, aún hoy en día, para investigar sobre las creencias mágicas grecoegipcias.
22.10.2014

Il·lustració d'un dels papirs màgics grecsEls propers dijous 23 i divendres 24 d'octubre, l'Institut Universitari de Cultura (IUC) de la UPF organitzarà el col·loqui "Els papirs màgics grecs: entre el sublim i el quotidià". L'acte, que tindrà lloc a l'Auditori de Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella, comptarà amb la participació de més d'una desena de professors de diferents universitats d'Espanya, Itàlia, Grècia i els Estats Units.

El simposi girarà entorn dels papirs màgics grecs, una col·lecció de textos que es van anar trobant als deserts egipcis i que daten d'entre el segle I a.C. i el segle VII d.C. Molts d'ells són pàgines o fragments de llibres escrits per erudits que estudiaven la màgia amb objectius acadèmics, però també hi ha manuals d'encanteris pertanyents a mags i fetillers que viatjaven pel territori. Aquests textos serveixen encara avui en dia per descobrir la fusió de religions i creences màgiques que hi havia a l'Egipte de l'època grecoromana.

Durant l'esdeveniment, cada expert centrarà la seva conferència en una de les moltes línies d'investigació que parteixen dels papirs. Entre d'altres temes, dijous es parlarà sobre l'origen de la por als déus a través de les referències que fan els textos al perill de contactar amb la divinitat. També s'exposaran la importància dels rituals en la màgia grecoegípcia i el caràcter multicultural d'algunes divinitats gregues mencionades en aquests documents històrics.

Divendres es tractaran qüestions com la datació dels papirs i el seu context històric, o l'anàlisi de la tinta que es va fer servir per escriure els diferents textos. Finalment, el simposi acabarà amb una conferència sobre la rellevància del Sol en els rituals màgics egipcis, i amb una lliçó que establirà la relació entre els papirs i la filosofia neoplatònica de Porfiri de Tir.