Vés enrere Taller sobre estudis culturals i psicoanàlisi

Taller sobre estudis culturals i psicoanàlisi

09.10.2015

UcraniaL'Institut Universitari de Cultura de la Universitat Pompeu Fabra i la Secciño Clínica de Barcelona us conviden a:

Taller sobre estudis culturals i psicoanàlisi.

Psicoanàlisi, sexuació i estudis de gènere

Com és ben sabut, l'obra de Freud va trobar el seu últim límit - en bona mesura com a resultat de no poder fer arribar a una conclusió lògica la seva intuïció fonamental que hi ha una asimetria irrecusable entre els subjectes masculins i femenins- en la pregunta sense resposta 'Was will des Weib?' ('Què vol la dona?'). Especialment en el Seminari XX: Encore (1972-3), però també en diversos textos que l'anticipen i el segueixen, Lacan va proporcionar una resposta a aquesta pregunta articulant les fórmules de la sexuació, segons les quals el gaudi masculí es defineix per l'existència d'una excepció a la universalitat de la funció fàl·lica, mentre que el gaudi femení ho fa pel fet que 'no tot' d'aquest gaudi està subordinat a aquesta funció.

Al final de la seva 'Nova conferència d'introducció' sobre 'La feminitat' (1933), en un clar reconeixement de les seves limitacions, Freud ens diu que si volem saber més sobre aquesta qüestió hauríem d'investigar 'les nostres experiències de vida, o dirigir-nos als poetes, o esperar fins a que la ciència ens doni una informació més profunda i coherent'. Si ens deixem portar per aquests termes, podem afirmar que aquest és essencialment el camí que segueix Lacan en el Seminari XX quan combina una atenció rigorosa al detall clínic amb l'estudi de l'art i la literatura (Bernini, el Barroc, l'amor cortès, els escrits dels místics, Rabelais, Sade), un ús crític de la filosofia (Plató, Aristòtil, Kant, Hegel, Kierkegaard, els estoics, Empèdocles) amb una fidelitat transformadora als termes del discurs científic (Newton, Galileu, Copèrnic, Kepler), la lògica matemàtica (Frege) i la teoria de conjunts (Bourbaki).

L'objectiu d'aquest taller és explorar algunes de les vies que s'obren a l'entorn de la pregunta per la sexuació. Així, dedicarem aquest primer any de trobades a la presentació dels textos de Freud i Lacan sobre la 'sexuació' - un neologisme inventat per Lacan per designar els processos mitjançant els quals ens convertim en éssers sexuats - i la seva juxtaposició amb com aquests processos són concebuts de manera diferent per l'influent camp dels Estudis de Gènere (particularment en l'obra de Judith Butler, és clar, però també tindrem en compte i estarem oberts a la consideració de diferents autors).

Cada sessió consistirà en dues presentacions dels assistents al taller, obert a tothom.

Les sessions seran habitualment en castellà (i ocasionalment en anglès si aquest és l'idioma dels ponents).

Organitzadors: Sonia Arribas; Vicente Palomera; Howard Rouse

Sessions:

• 16 de novembre / sala 20.049
  • 14 de desembre / sala 20.237
  • 11 de gener / sala 20.137
  • 8 de febrer / sala 20.137
  • 14 de març / sala 20.137
  • 11 de abril / 20.137
  • 2 de maig / 20.137
  • 13 de juny / 20.137

De 20:00 a 22:00 hores

Universitat Pompeu Fabra