Vés enrere I Jornada Internacional Paco Fernández Buey: "La societat en la cruïlla ecològica: quina normalitat volem i quina normalitat necessitem? ..."

I Jornada Internacional
 Paco Fernández Buey

Society on the ecological crossroad:

which normality do we want and which normality do we need?

A look from the humanities, ethics and social justice

Universitat Pompeu Fabra, 2 de juny del 2022
Sala de Graus Paco Fernández Buey (20.287)
Campus de la Ciutadella
Ramon Trias Fargas, 25-27. Barcelona

18.05.2022

Som davant d’un dels majors reptes globals a què la nostra societat s’ha enfrontat al llarg de la seva història. Des de la dècada de 1980 –quan apareix la primera onada del pensament ecològic– fins avui s’ha emès més CO₂ a l’atmosfera que des de la Revolució Industrial fins a la dècada de 1980.

És urgent prevenir la deterioració ambiental galopant. La paràlisi política i social davant la crisi climàtica sembla paradoxal tenint en compte l’allau d’estudis de gran contundència científica que presenten conclusions determinants i objectives respecte a l’emergència climàtica. Pensem que la preparació (formació) dels nostres estudiants pot contribuir a trencar de manera decisiva aquesta bretxa insalvable.

Tot i que la consciència col·lectiva ha progressat –i la tecnologia encara més–, els efectes d’aquest progrés per mitigar el preocupant caos climàtic que estem vivint són insuficients. En aquest sentit, doncs, el paper de les institucions educatives és clau –i el de les universitats, encara més–, ja que la formació del joves, futurs professionals amb capacitat de decidir i actuar, és possiblement la major esperança per evitar la catàstrofe.

Jornada adreçada als estudiants de tots els estudis de la UPF, a la resta de membres de la comunitat universitària i al públic en general.

L'assistència és gratuïta, però cal inscriure-s'hi prèviament. Es lliurarà certificat d'assistència. A més, els estudiants podran obtenir un crèdit ECTS (si assisteixen a totes les activitats de la Jornada i contesten un breu qüestionari avaluatiu la setmana posterior a l'activitat).

Aquesta jornada es proposa abordar, des de la perspectiva de les humanitats, i també de les ciències polítiques i econòmiques i de la tecnologia, la qüestió de com es pot lluitar per la salut del planeta. La jornada acadèmica del 2 de juny, que ret homenatge al figura del difunt catedràtic de Filosofia Moral Francisco Fernández Buey, s’orienta doncs a plantejar propostes concretes en relació amb aquest repte, des d’un enfocament humanístico-social i comunicatiu, però sense oblidar els punts de vista econòmic, tècnico-científic o polític, que estan segurament més presents quan es tracten qüestions relacionades amb l’ecologia, la sostenibilitat i el benestar planetari.

Consulta el programa complet.