Vés enrere Homenatge pòstum a Jaume Vallcorba, humanista i editor

Homenatge pòstum a Jaume Vallcorba, humanista i editor

02.02.2015

Jaume Vallcorba Jaume Vallcorba,  professor del Departament d'Humanitats de la UPF i del màster en Edició de l'UPF-IDEC i fundador de les editorials Acantilado i Quaderns Crema, traspassat el mes d'agost de l'any 2014, rebrà un homenatge de la Universitat.

L'acte acadèmic, que tindrà lloc dimarts 10 de febrer, a les 19.00 hores, a la sala de graus Albert Calsamiglia de l'edifici Roger de Llúria del campus de la Ciutadella, comptarà amb la presència de Jaume Casals, rector de la UPF i serà retransmès en directe per la web de la UPF.

Hi intervindran els professors del Departament d'Humanitats de la UPF Javier Aparicio Maydeu, delegat de Cultura de la Universitat; Josep Maria Castellà, degà de la Facultat d'Humanitats; Emilio Suárez de la Torre, director del Departament; Rafel Argullol, catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts, i Ignasi Moreta, també editor de Fragmenta.

Passió per l'àmbit acadèmic i editorial

Jaume Vallcorba i Plana (Tarragona, 1949 - Barcelona, 2014) va estudiar Filosofia i Lletres a la Universitat Autònoma de Barcelona i es va doctorar a la Universitat de Barcelona amb una tesi sobre el poeta  Josep Maria Junoy i les primeres avantguardes europees.

Entre els anys 1994 i 2004 va ser professor de la UPF, on va impartir docència de literatura de tradició europea a la Facultat d'Humanitats, i també al màster en Edició de l'UPF-IDEC, del qual va redactar la lliçó magistral de cloenda de l'edició 2014, poques setmanes abans de morir. Anteriorment, havia estat professor de literatura a la Universitat Bordeus III (França), l'Estudi General de Lleida (germen de l'actual Universitat de Lleida) i la Universitat de Barcelona.

Va ser un estudiós de l'estètica i la literatura medievals i d'avantguarda, unes disciplines sobre les quals va publicar articles científics i diversos assajos, el darrer dels quals, De la primavera al Paraíso: de los trovadores a Dante (Acantilado, 2014). La poesia va ser una altra disciplina que va conrear, amb títols com A l'hivern preus especials (1976), o Postals (1981)

En la seva faceta d'editor, va fundar Quaderns Crema l'any 1979 i Acantilado el 1999, editorials que va dirigir des de la seva creació. A Quaderns Crema va impulsar una línea editorial molt personal, atractiva i exhaustiva que combinava prosa i poesia, autors catalans i estrangers. En aquest segell va renovar les lletres catalanes, donant a conèixer tota una brillant generació d'escriptors, entre els quals Quim Monzó, Sergi Pàmies, Ferran Torrent, Empar Moliner o Francesc Serés.

A Acantilado, el seu projecte en llengua castellana, va recuperar figures com Stefan Zweig o Joseph Roth; va obrir les portes a les lletres centreeuropees actuals (Imre Kertész, László Krasznahorkai, Adan Kovacsics o Ádám Bodor) i va aconseguir convertir en supervendes les traduccions de clàssics com  Memorias de ultratumba de François-René de Chateaubriand,  La vida de Samuel Johnson, de James Boswell o Los ensayos de Michel de Montaigne.

Al llarg de la seva trajectòria, entre altres guardons, ha rebut el premi Nacional a la Millor Tasca Editorial que li va concedir el Ministeri d'Educació (2002), la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona (2004), el reconeixement al Mèrit Editorial de la Fira del Llibre de Guadalajara, Mèxic (2010) i el premi Nacional de Cultura 2014, atorgat per la Generalitat de Catalunya.