Vés enrere Felipe Cussen va impartir uns seminari sobre collages en moviment

Felipe Cussen va impartir uns seminari sobre collages en moviment

Doctor del Departamento de Humanidades de la UPF y actual investigador de l'Instituto de Estudis Avanzados de la Universidad de Santiago de Chile, además de escritor, fue invitado por la profesora Victòria Cirlot en el marco del máster en Estudios Comparativos de Literatura, Arte y Pensamiento del IUC.
13.06.2014

Felipe Cussen, doctor del Departament d'Humanitats de la UPF i actual investigador de l'Institut d'Estudis Avançats de la Universitat de Santiago de Xile (IDEA-USACH), va impartir el 4 de juny el seminari "Collages en movimiento: apropiaciones y superposiciones simbólicas en Harry Smith y Kenneth Anger", en el marc de l'assignatura "Qüestions d'Hermenèutica" del Màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament (MECLAP) de l'Institut Universitari de Cultura (IUC).

Convidat per Victò Felipe Cussen ria Cirlot, catedràtica de Filologia Romànica de la UPF i professora de l'assignatura, Felipe Cussen va establir un diàleg entre  el procediment, semblant al Collage, que utilitzava l'historiador de l'art Aby Warburg en el seu atles Mnemosyne (en el qual col·locava imatges fotocopiades sobre panells negres per promoure noves formes de relació) i l'obra de Harry Smith i Kenneth Anger, dos cineastes experimentals que combinen símbols de diverses tradicions religioses.

Pel que fa a Harry Smith, es va projectar el seu film Mirror Animations (1957), per al qual va retallar imatges de revistes i llibres corresponents al tarot, la càbala, la quiromància i la dansa hindús, els mandales i l'alquímia, juntament amb altres de més quotidianes, pròpies de la publicitat. Tot plegat s'integra en un procés que es desenvolupa a partir d'una contínua mobilitat i permutació d'elements molt dispars.

Quant a Kenneth Anger, es va projectar Inauguration of the pleasure dome (1954), un treball en el qual participen actors que escenifiquen una festa en què es barregen les identitats de personatges històrics, bíblics i mítics, a partir de preses superposades, reforçant la fusió de totes aquestes identitats.

La conclusió de Felipe Cussen és que mitjançant l'ús d'aquestes tecnologies i procediments, Smith i Anger aconsegueixen un efecte que es pot comparar amb el que buscava Warburg amb les seves sèries d'imatges. A més, ambdós cineastes volen provocar una saturació, una sobreexcitació de la vista, per tal de poder aprofundir en una millor comprensió dels símbols.

Una recerca postdoctoral en col·laboració amb Victòria Cirlot

Felipe Cussen (que centra la seva recerca en la literatura comparada, específicament en l'hermetisme poètic, la literatura experimental, la mística i la relació entre literatura i música) va plantejar aquest seminari al MECAP en el marc de la recerca postdoctoral que està portant a terme des de l'any 2008.

En aquesta recerca, en el decurs de la qual ha col·laborat constantment amb Victòria Cirlot (que va ser la directora de la seva tesi doctoral), va voler establir algunes vincles entre les estratègies formals d'alguns poetes contemporanis i la dels textos de diverses tradicions místiques com la teologia negativa, el sufisme, la càbala, el budisme, etc. Posteriorment, va derivar en un interès més ampli per les arts visuals, la música i el cinema, a partir d'aquesta perspectiva.

En el seu vessant com a escriptor i poeta (és autor de poemes visuals, sonors, vídeos i performances), ha publicat obres com Mi rostro es el viento (2001),  Esto es la globalización (2005), Deshuesos (2007), Título (2008), 1000 versos chilenos (2010) o Opinología (2012).