Vés enrere Call for papers (CFP) - FORMA. Revista d'Estudis Comparatius. Art, Literatura i Pensament.

Este CFP está dirigido a doctores, doctorandos o investigadores que posean ya un título académico y que aborden la siguiente cuestión: "ESPACIOS PARA CREAR": ESTUDIOS TRANSATLÁNTICOS EN TORNO AL PENSAMIENTO, LA EDUCACIÓN Y LAS ARTES EN EL DISCURSO FEMENINO

16.04.2015

Obert un nou Call for Papers (CFP) per al dotzè número de  FORMA. Revista d'Estudis Comparatius. Art, Literatura i Pensament  (Journal of Comparative Studies. Art, Literature and Thought) des del dia 1 de febrer del 2015. Aquest CFP està dirigit a doctors, doctorands o investigadors que tinguin ja un títol acadèmic i que tractin el tema següent:

"ESPAIS PER CREAR": ESTUDIS TRANSATLÀNTICS ENTORN DEL PENSAMENT, L'EDUCACIÓ I LES ARTS AL DISCURS FEMENÍ

Ja sigui dins o fora del monestir, la dona produeix pensament, text, matèria. I ho transmet. Van ser els processos d'autoconeixement, d'autoanàlisi i de confessió -com assenyala J. Root ("Space to speke".  The Confessional Subject in Medieval Literature. Nova York: Peter Lang, 1997)- els que van configurar uns "espais per parlar" que considerem l'avantsala del nostre plantejament. Ja sigui parlant d' espais metafòrics (l'espai de la paraula, de la imatge) o  físics (el cos, el monestir), allò rellevant és que van representar un element de gran transcendència en l'horitzó femení i medieval d'Occident. Conceptes, pràctiques i actituds entorn a aquests espais s'exportaran segles després als territoris llatinoamericans. En aquest número tractarem, doncs, aquest tema i altres respecte al concepte de creació, delimitant-lo des de les variables de l'espai i de l'agent femení. Així, l'objectiu és perfilar el recorregut de la pràctica creativa des de l'edat mitjana fins a l'edat moderna,  elevant el pont de doble sentit entre la Vella Europa i les colònies de Llatinoamèrica.

Fins a dates ben recents, la majoria de les investigacions sobre les dones a Europa i a l'Amèrica Llatina, durant l'edat moderna, s'havia desenvolupat de manera independent en cadascun d'aquests àmbits geogràfics, sense que hi hagués un diàleg entre els investigadors, ni es tinguessin en compte els processos d'hibridació i el flux de persones, idees, coneixements, llibres, creences, etc. Tal separació no ha estat, per descomptat, exclusiva d'aquest àmbit, sinó que es va inserir en un context més ampli, i gràcies al recent "gir cultural" en el camp dels estudis atlàntics s'ha buscat superar aquesta barrera, que ha repercutit també en el camp de la història cultural de les dones a banda i banda de l'oceà.

La periodització tradicional de la història i la consegüent organització de departaments universitaris com un reflex d'aquesta, ha fet que, en la pràctica, es basteixin pocs ponts entre l'edat mitjana i l'edat moderna. Al nostre entendre, aquest "tall cronològic" s'ha de superar per tal de comprendre correctament el desenvolupament de certs aspectes i processos, ja que molts d'ells continuen més enllà dels segles XVI i XVII, o certes característiques es continuen donant després d'aquesta cronologia. Això afecta l'estudi del continent europeu, i també de l'americà, des del moment que l'arribada dels europeus a Amèrica no va suposar una ruptura, sinó una continuïtat en ambdós costats, sense negar, evidentment, els estralls d'un procés colonitzador de repressió i d'adoctrinament.

Per tant, plantegem l'anàlisi de la relació entre les  dones i la  creació durant l'edat mitjana i l'edat moderna a Europa i l'Amèrica Llatina, des d'una visió interdisciplinària i plural. Els investigadors interessats a fer-nos arribar les seves propostes poden tenir en compte els eixos temàtics següents, sense, per descomptat, tenir l'obligació de cenyir-s'hi:

• Espais arquitectònico-artístics
• Espais per a o de creació literària
• El cos com a espai
• Espais litúrgics
• Espais de o per a la memòria

Es tindran en compte els articles i les ressenyes escrits en les llengües següents: anglès, castellà, català, francès i italià. Podeu trobar tota la informació així com les normes de publicació a l'adreça  http://www.upf.edu/forma/.

FORMA privilegia el diàleg entre disciplines i tradicions crítiques. La revista, tal com es troba especificat a la secció "Sistema d'arbitratge de la nostra pàgina web" (http://www.upf.edu/forma/es/arbitraje.html), compleix les línies bàsiques establertes per les entitats encarregades d'indexar revistes acadèmiques, com la pluralitat del comitè editorial i científic o de seguir el procés de selecció basat en el sistema  double-blind peer review.

Cada número inclou articles, una entrevista a un pensador o investigador de renom i ressenyes de llibres acadèmics publicats durant els anys 2014 i 2015.

Els documents s'han d'enviar a la nostra adreça de correu electrònic  [email protected]. L'assumpte ha de fer referència al número en qüestió (12è.), i s'ha de deixar clar si es tracta d'una ressenya o d'un article. El cos del missatge ha de contenir la informació bàsica de l'autor: nom i cognoms, títol del document i afiliació acadèmica.

Data límit: 1 d'octubre del 2015