Vés enrere Contactes acadèmics amb universitats africanes i vietnamites per establir noves col·laboracions

21.12.2020

Aquest novembre i desembre la UPF ha facilitat la participació dels seus professors en tres trobades internacionals virtuals amb representants d’universitats de Namíbia, Botswana i Vietnam. Les jornades s’han organitzat sota el paraigua de l’acció internacional conjunta amb l’Aliança 4 Universitats (A4U), integrada per les universitats Autònoma de Barcelona, Autònoma de Madrid, Carlos III de Madrid i Pompeu Fabra.

En el marc de l’acció internacional de l’A4U, les universitats espanyoles van realitzar el 2018 una missió institucional a Vietnam, tancant el cicle de contactes amb la regió d’Àsia Pacífic. El 2019 es va fer una primera missió africana a Namíbia i Botswana. Isabel Valverde, vicerectora per a projectes per a la internacionalització, i Pablo Pareja, actual vicerector per a projectes en l’àmbit del professorat, van encapçalar les visites per part de la UPF.

Amb l’objectiu d’aprofundir en les àrees d’interès comú, les missions institucionals s’acompanyen de missions de caràcter acadèmic que tradicionalment tenien forma de delegacions i visites de grups de professors a la UPF o als països objectiu. Enguany, aquestes trobades han adoptat un format virtual, cosa que ha permès una participació més oberta. Concretament, per part de la UPF, hi ha participat personal acadèmic dels àmbits de ciències socials, humanitats, salut i tecnologia.

L’enregistrement de les 3 sessions es pot trobar a https://alliance4universities.eu/misiones-institucionales-y-actividades-2/#toggle-id-1

Obrint vies de col·laboració amb Àfrica

A la sessió del 28 d’octubre es va poder conèixer de primera mà la Namibia University of Science and Technology (NUST) i la University of Namibia (UNAM), i l’intercanvi del 18 de novembre es va centrar en les universitats de Botswana: la Botswana University of Agriculture and Natural Resources (BUAN), Botswana International University of Science and Technology (BIUST) i University of Botswana (UB). En l’àmbit de les humanitats i les ciències socials a la UPF, les possibles línies de col·laboració amb les universitats africanes podrien girar al voltant de l’arqueologia (Grup CaSEs: Complexity and Socio-Ecological Dynamics) i el patrimoni cultural, les llengües i els estudis globals, així com les humanitats digitals. En l’àmbit de la ciència i la tecnologia, els temes de salut i població, tecnologies i ciutats “smart” eren d’interès mutu. Cal destacar que la qüestió de la sostenibilitat, abordada de manera interdisciplinària, és crítica per a les universitats africanes i enllaça amb el projecte de Benestar Planetari de la UPF.

Incorporant Vietnam en les relacions amb Àsia Pacífic

A la sessió del 2 de desembre van assistir com a universitats convidades la Vietnam National University – Hanoi (VNU), Vietnam National University– Ho Chi Min (VNUHCM), Hanoi University of Science and Technology (HUST), Hanoi University (HANU) i el Royal Melbourne Institute of Technology University Vietnam (RMIT Vietnam). La UPF ja col·labora amb RMIT Melbourne i ara es volen explorar noves oportunitats amb RMIT Vietnam. Es van identificar contactes d’interès en els àmbits d’humanitats i economia amb la Universitat de Hanoi i en l’àmbit de les TIC amb la HUST, pel que fa a mobilitat d’estudiants i intercanvi de docents.

Concretant noves col·laboracions

D’aquesta manera, a través de reunions de contacte, s’han pogut compartir i identificar temàtiques afins i conèixer millor les fortaleses i oportunitats de cooperació amb les universitats internacionals sòcies de l’A4U. Aquest diàleg inicial esbossa les línies d’encaix i de possible col·laboració, pel que fa a la mobilitat d’estudiants, recerca i docència, per aprofitar millor les possibilitats d’ajuts que ofereix Erasmus+ en la seva dimensió internacional.

Cal destacar que l’A4U ha estat molt activa en la captació de fons Erasmus+ que permeten activar aquests contactes i transformar-los en mobilitat efectiva a través de les seves convocatòries d’ajuts, on pot optar la comunitat UPF. L’actual convocatòria inclou precisament Namíbia, Botswana i Vietnam.