Vés enrere Voctro Labs, spin-off de la UPF, és adquirida per Voicemod, start-up referent en veus augmentades pel sector de videojocs

La UPF celebra aquesta operació per ser la primera transacció de compravenda d’una spin-off de la universitat.

15.12.2022

Voicemod i Voctro Labs son dues iniciatives empresarials amb un llarg recorregut en la recerca i en la innovació en la generació de veus digitals a través de la intel·ligència artificial.

L’equip promotor de Voctro Labs està format per experts en l’anàlisi, transformació i síntesi de veu, música i audio, amb un extens currículum de col·laboracions amb empreses multinacionals del sector audiovisual. L’experiència obtinguda a partir d’aquestes col·laboracions ha derivat en tecnologia pròpia de processament de la veu, i uns productes amb molt potencial de cara a l’estratègia d’innovació de Voicemod.

De col·laboradors a socis

Voicemod i Voctro Labs ja han col·laborat anteriorment amb resultats molt exitosos. Ara, l'absorció de Voctro Labs per part de Voicemod els permetrà unir esforços per tal d’accelerar els processos de desenvolupament de nous productes, com el Text-To-Song, que es llança aquesta setmana. La plantilla de Voctro Labs s’integrarà a l’equip de Voicemod, liderant l’activitat de recerca i desenvolupament, i mantindrà l'oficina a Barcelona.

Text-To-Song

El creixement exponencial que ha viscut la indústria del gaming en els darrers anys i la implosió de la socialització al món virtual, ha convertit les eines de creació de veus digitals en una necessitat clau per donar resposta als nous reptes d’aquests sectors en constant evolució.

Voicemod, veu a temps real per identitats digitals

Voicemod, start-up tecnològica nascuda a València el 2009 de la mà de tres germans, és actualment una de les empreses més destacades en la creació de veus digitals. Els germans Bosch (Juan, Fer i Jaime Bosch) van decidir posar en comú dues de les seves passions: la música i la informàtica. Des dels seus inicis han dissenyat diverses aplicacions mòbils que permeten modular la veu en temps real. La seva tecnologia ha tingut molt bona rebuda en l’àmbit internacional i, arran de la pandèmia, des de 2020 han viscut un creixement exponencial que els ha permès  estar presents a més de 190 països i aconseguir milions d’usuaris.

La compra de Voctro Labs és una acció estratègica per reforçar la seva posició competitiva al mercat i convertir-se en un referent en la comercialització de tecnologies de generació de veu i música utilitzant intel·ligència artificial.

Voctro Labs, tecnologia per generar i modificar la veu humana

Voctro Labs ha sigut una spin-off de la UPF de tecnologia d'àudio especialitzada en solucions de veu. Va ser fundada l’any 2011 per Jordi Bonada, Jordi Janer, Merlijn Blaauw i Oscar Mayor, tots ells investigadors del grup de recerca en Tecnologia Musical (MTG) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC).

Aquesta iniciativa empresarial compta amb un portfoli de productes per generar i tractar la veu (tant de parla com de cant). Aquestes tecnologies poden ser emprades en aplicacions de videojocs, realitat virtual, música, vídeo, publicitat, apps socials i dispositius IoT, i treballen, principalment, pel sector de la indústria de l’entreteniment i de la creació musical. Han participat en diversos  projectes d'innovació i han llicenciat tecnologia a empreses com Spotify, Yamaha, o Huawei al voltant de les tecnologies de veu i música.

Veus digitals que incorporen emocions i entonacions naturals

Una de les seves aplicacions més destacades és Voiceful, un conjunt d’eines que utilitza la veu per generar noves formes d’expressar-se. Permet transformar o generar continguts parlats que incorporin emocions, transformar la veu en temps real o crear veus artificials úniques i personalitzades. Aquesta tecnologia s’ha utilitzat al projecte Holly+, un clon de la veu de l’artista Holly Herndon, presentat al festival Sonar+D a Barcelona, i aclamat a una xerrada TED Talk d’impacte global.

Una altra fita destacada és la creació dels primers bancs de veu en castellà pel software Vocaloid, sintetitzador de veu per a cant comercialitzat per Yamaha Corp. Aquesta eina va ser resultat d'una col·laboració de recerca conjunta entre la divisió d'R+D de YAMAHA (Japó) i la UPF amb l’equip d’investigadors i cofundadors de Voctro Labs.

Cantamus: de projecte de recerca amb la UPF a producte

L’aplicació més recent de Voctro Labs és Cantamus (cantamus.app), una eina d’assaig per cantants, directors de coral o compositors, que va sorgir del projecte europeu de recerca TROMPA, liderat per la UPF. Permet generar a partir d’una partitura, les veus artificials d’una coral automàticament, de manera que un compositor pot escoltar un cor virtual mentre composa, o bé un cantant pot assajar la seva veu a casa acompanyat de la resta de parts.

De la recerca a la comercialització

La Universitat Pompeu Fabra, altament compromesa amb l’entorn social i econòmic, contribueix a l'impuls de la cultura en innovació i de l'esperit emprenedor de tota la comunitat universitària facilitant la transferència del coneixement i les tecnologies entre el món acadèmic i l’empresarial.

Amb aquest fi, a través de la  Unitat d’Innovació - UPF  Business Shuttle, posa a disposició de la comunitat universitària les eines necessàries per gestionar la creació d’empreses per a l’explotació comercial dels resultats generats en el marc de l’activitat de recerca. Actualment, la UPF compta amb 10 empreses spin-off actives que donen feina a més de 270 persones.

El cas de Voctro Labs és un exemple d’èxit en la transmissió dels avenços científics al món empresarial. La seva evolució i integració en el mercat posa en valor la gran tasca de la recerca acadèmica i de la transferència del coneixement, així com el seu paper fonamental en la millora de la competitivitat del nostre país.

Per a més informació

Notícia publicada per: