Vés enrere Una anàlisi de la regulació fiscal sobre l’autoconsum energètic, premi al millor TFG en matèria de sostenibilitat

El treball, fet per Marta Guasch, estudiant del doble grau en Dret i Economia de la UPF, conclou que la normativa espanyola no incentiva les inversions en instal·lacions d’autoproducció d’energia procedent de fonts renovables.

10.10.2016

La regulación de la fiscalidad del autoconsumo fotovoltaico en España” és el títol del treball guanyador de la segona edició del premi al millor treball de fi de grau (TFG) en matèria de sostenibilitat, fet per Marta Guasch Rosiñol, estudiant del doble grau en Dret i Economia de la UPF, que va tenir com a tutora a Ester Marco Peñas, professora del Departament de Dret. Aquest premi, convocat per UPF Sostenible (que ja està preparant la nova edició) està dotat amb 1.000 euros, i és fruit del conveni signat amb l’empresa de serveis Clece.

L'autora del treball guanyador va recollir el guardó de la mà d'Angel Rodrigo, delegat del rector en temes de sostenibilitat, en el decurs de l’acte del lliurament dels diversos guardons de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UPF, celebrat el passat 28 de setembre a l'auditori del campus de la Ciutadella.

La comissió avaluadora del premi, en què podien participar recerques realitzades sobre temàtiques de sostenibilitat elaborades per estudiants dels diversos graus de la UPF com a TFG al llarg del curs 2015-2016, va estar formada per la vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció de la Universitat, l'actual delegat del rector per a temes de sostenibilitat, l'antiga delegada, i un professor de la Universitat expert en la matèria.

Dels dotze treballs presentats en total (el doble que l'any passat), dos van ser distingits com a mencions especials: es tracta de “La indústria lletera europea en clau econòmica i ètica: nous horitzons sostenibles”, fet per Lluís Freixes Carbonell, estudiant d’Economia de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials; i “El poder del verde”, escrit per Enya Murphy, estudiant de Publicitat i Relacions Públiques de la Facultat de Comunicació.

La normativa espanyola no promou l'autoproducció d’energia renovable

Després de fer un estudi de la regulació sobre l’autoconsum energètic i el règim fiscal introduït a Espanya mitjançant el Reial Decret 900/2015, l’autora arriba a la conclusió que la normativa no incentiva les inversions en aquest tipus d’instal·lacions d’autoconsum d’energia a partir de fonts renovables, especialment la solar fotovoltaica.

A més de desincentivar, Marta Guasch afirma que el règim fiscal existent implica un tracte discriminatori en relació a la resta de consumidors del sistema, i imposa unes càrregues desproporcionades que disminueixen la viabilitat d’aquestes inversions, un greuge encara més pronunciat quan les instal·lacions contenen elements d’acumulació, com són les bateries.

L’estudi analitza, en primer lloc, els beneficis que es deriven de l’autoconsum d’energia procedent de fonts renovables, i com aquest sistema de producció energètica podria contribuir a aconseguir els objectius mediambientals marcats per la Unió Europea amb un descens dels costos de les xarxes (degut a la reducció de la demanda energètica) i un increment de l’eficiència energètica.

En segon lloc, el treball descriu l’evolució de la regulació de l’autoconsum, així com la influència que hi ha tingut el marc normatiu europeu. Finalment, avalua el règim fiscal de l’autoconsum per tal de discernir si suposa un fre al seu desenvolupament, i conclou amb una proposta de regulació.