Vés enrere El doctorand i enginyer biomèdic Pablo-Miki Martí guanya una beca de la Fundació Privada Daniel Bravo Andreu

20.05.2022

La Fundació Privada Daniel Bravo Andreu ha concedit les beques per fer estades d'investigació biomèdica en centres de referència a l'estranger a tres investigadors de Sant Pau, Bellvitge i la Universitat Pompeu Fabra per continuar la seva investigació puntera en cardiologia.

L’enginyer biomèdic Pablo-Miki Martí, que està fent el seu doctorat al grup de recerca BCNMedtech del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF, amb el Dr. Bart Bijnens com a director, ha sigut un dels becats. S’incorporarà al Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School a Boston durant nou mesos.

Pablo-Miki Martí s’incorporarà al Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School a Boston durant nou mesos

Aquestes beques, que la Fundació atorga des del 2013, van dirigides a investigadors d'hospitals i centres de recerca públics catalans en el camp de la cardiologia i les tècniques de diagnòstic no invasives, tenen una durada de tres a nou mesos i una dotació econòmica de 3.000 euros mensuals per a tot aquest període.

La Dra. Verónica Jiménez del CIBERCV de l'Hospital de Sant Pau-Institut de Recerca de Sant Pau (IIB Sant Pau)-Institut d'Investigacions Biomèdiques Barcelona (IIBB-CSIC) i el doctorand Carles Diez de l'Hospital Universitari de Bellvitge-Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), han rebut les dues altres beques concedides per la Fundació.

Crear eines d’IA per identificar el tractament òptim per un pacient

Pablo-Miki Martí participarà en el projecte Machine learning insights on heterogeneous treatment effects in cardiovascular syndromes liderat pel Dr. Scott Solomon. La finalitat de la investigació és fer ús de la intel·ligència artificial (IA) no supervisada per crear eines que, basant-se en dades d’ecocardiografia, permetin identificar el tractament òptim per a cada pacient.

En la IA supervisada s’entrena un algoritme amb dades ja categoritzades per predir dades que encara no ho estan. En la IA no supervisada, és el propi algoritme l’encarregat de trobar la millor forma de poder representar les dades sense tenir-ne un coneixement previ.

El projecte contempla trobar grups de pacients semblants en la funció cardíaca, anomenats fenogrups. A partir dels fenogrups, es podran establir les diferents etapes de la malaltia, esbrinar els mecanismes subjacents i analitzar quina teràpia ha sigut més eficaç en cada pacient.

D'altra banda, els fenogrups que es trobin podran servir a les entitats reguladores per definir les guies de pràctica clínica. “Les eines que desenvolupem podran categoritzar els nous pacients i tindran el potencial d'ajudar els metges a prendre decisions en un entorn clínic amb una gran quantitat de dades i molt diverses” explica Bart Bijnens.

Bart Bijnens: “Les eines que desenvolupem podran categoritzar els nous pacients i tindran el potencial d'ajudar els metges a prendre decisions”

Martí ha celebrat aquesta beca i afirma que li “permetrà fer una estada en una de les universitats més prestigioses del món i estar en contacte amb científics d'elit en aquest camp de l'IA”. A més, tant ell com els seus companys becats, afirmen que esperen poder aplicar aquest un cop tornin a les seves institucions a Catalunya.

03. Salut i benestar

Per a més informació