Vés enrere El projecte CHIEF obté un dels premis Educaweb 2021 per la seva recerca aplicada en els àmbits de la cultura i l’educació

Coordinat per Mariona Ferrer Fons, investigadora del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, el projecte europeu ha estat el guanyador de la Menció Enric Renau i Permanyer. La recerca, portada a terme entre els anys 2018 i 2021, ha fet palesa la importància que actualment tenen els àmbits no formals i informals en l’aprenentatge cultural dels joves.

14.12.2021

Cultural Heritage and Identities of Europe’s Future” (CHIEF) (“Herència cultural i identitats de l’Europa del futur”), el projecte que ha portat a terme un equip de recerca de la UPF, ha obtingut recentment la Menció Enric Renau i Permanyer, en el marc de la catorzena edició dels Premis Educaweb d'Orientació Acadèmica i Professional, que es van lliurar el passat 2 de desembre en el decurs d’un acte en línia (la intervenció de Mariona Ferrer, presentant el projecte, és a partir del minut 37:26 del vídeo)

Sílvia Amblàs, director de D’EP Institut, va fer públic en el decurs de l’acte virtual la resolució de la Menció, favorable al projecte CHIEF, del qual el jurat va destacar “la voluntat d’incorporar una aproximació clarament propositiva a través de les conclusions que propiciïn un canvi de paradigma en la relació entre cultura i educació”.

Mariona Ferrer: "El projecte ha mostrat que cal ampliar el concepte que tenim de la cultura i la participació cultural dels joves per reconèixer les seves pròpies practiques culturals des d’una perspectiva més inclusiva”

El projecte CHIEF a Espanya ha estat coordinat per Mariona Ferrer Fons, investigadora del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF i membre del Grup de Recerca sobre Joventut, Societat i Comunicació (JOVIS.com). Forma part d’un projecte europeu amb la participació d’una dotzena d’institucions, finançat per la Comissió Europea, sota la coordinació de la Universitat d’Aston (Regne Unit) en el marc del programa Horitzó 2020, i que s’ha desenvolupat entre els anys 2018 i 2021.

El jurat ha destacat el caràcter innovador i d'impacte social de CHIEF

El jurat del premi ha estat format per Xavier Riudor, director del gabinet tècnic del CTESC i secretari tècnic de la Menció; Armand Giménez, en representació del Col·legi de Professionals de la Ciència Política i la Sociologia de Catalunya, i Carles Duarte, expert en l’àmbit de la cultura (a més de D’EP Institut i Educaweb amb veu i sense vot). Entre els motius del reconeixement al projecte CHIEF-UPF, el jurat ha destacat el plantejament innovador i la diversitat metodològica a l’hora d’aproximar-se a l’objecte d’estudi; la multiplicitat d’outputs derivats del projecte i l’esforç a identificar i generar impactes a través de la recerca.

La Menció Enric Renau i Permanyer, convocada per DE’P Institut, el Col·legi de Professionals de la Ciència Política i la Sociologia de Catalunya i Educaweb, vol reconèixer la recerca social aplicada amb l’objectiu de contribuir a posar en valor les iniciatives que apostin per afavorir la transformació del món de l’educació, la formació i el treball. Enguany, coincidint amb l’any Joan Triadú, la novena edició de la Menció s’ha focalitzat en recerques aplicades sobre la cultura i l’educació, la formació i el treball.

Una recerca que remarca la necessitat d’ampliar el concepte de cultura i de participació cultural

El projecte “Cultural Heritage and Identities of Europe’s Future” (CHIEF) té com a objectiu principal entendre els mecanismes d’aprenentatge cultural del joves a través de diversos àmbits educatius i de socialització. L’anàlisi, que ha combinat mètodes quantitatius i qualitatius, se centra en la influencia de la família, en l’educació formal i no formal i en les pràctiques informals de les persones joves a Catalunya.

Algunes de les principals conclusions de l’estudi que ha portat a terme l’equip de la UPF, segons afirma Mariona Ferrer, han estat “la importància que tenen els àmbits no formals i informals en l’aprenentatge cultural dels joves; l’impacte de les noves tecnologies a través dels videojocs i les xarxes socials, un àmbit dins el qual hem observat diferències de gènere destacades; i la necessitat d’ampliar el concepte que tenim de la cultura i la participació cultural dels joves per reconèixer les seves pròpies pràctiques culturals des d’una perspectiva més inclusiva”.

En el decurs del desenvolupament del projecte, l'equip ha treballat amb organitzacions no formals i joves que havien estat objecte de la recerca, per després fer amb ells diversos projectes culturals, com ara tallers de formació sobre art mural, grafit i vídeo; jornades sobre pràctiques educatives amb joves immigrants en situació d’exclusió social, o un projecte participatiu amb agents i organitzacions dels àmbits de la joventut, la cultura i l’educació a Catalunya, entre d'altres accions.

04. Educació de qualitat
05. Igualtat de gènere