Vés enrere La UPF obté un premi Alfons Ortuño 2020 a la innovació i bones pràctiques en gestió pública

El projecte “Desplegament d’una eina íntegra de gestió de la qualitat: l’aplicació per avaluar les titulacions”, presentat per l’Oficina Tècnica de Qualitat de la Universitat, va guanyar el primer premi dins de la categoria de Transparència, bon govern i avaluació de la qualitat, en el marc d’aquests guardons lliurats per l’Escola d’Administració Pública de Catalunya.

19.04.2021

El projecte de la UPF “Desplegament d’una eina íntegra de gestió de la qualitat: l’aplicació per avaluar les titulacions”, va guanyar el primer premi dins de la categoria de Transparència, bon govern i avaluació de la qualitat de la cinquena edició dels premis Alfons Ortuño a la innovació i bones practiques en gestió pública a les administracions públiques, convocats per l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC).

El projecte, que va ser presentat per l’Oficina Tècnica de Qualitat de la UPF i que va competir dins la seva categoria amb altres disset propostes, se centra en el disseny d’una aplicació informàtica per a la generació automàtica dels informes necessaris per avaluar els títols universitaris que facilita l’elaboració de la documentació de manera més eficient, racional i econòmica i permet fer un seguiment més acurat de les propostes de millora dels estudis.

David Sancho: "La nostra iniciativa pretén integrar la cultura de l’avaluació a la universitat, una avaluació que creiem imprescindible per poder destriar allò que fem bé d’allò que no fem tan bé, i vincular aquesta avaluació".

La cerimònia de lliurament dels guardons va tenir lloc el 24 de març, en format semi presencial, a la nova seu del Districte Administratiu de la Generalitat de Catalunya, a Barcelona. El professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF David Sancho Royo, coordinador general dels processos de garantia de qualitat de la Universitat, va ser l'encarregat de recollir el premi en nom de la institució i de tots els agents implicats.

“La nostra iniciativa pretén integrar la cultura de l’avaluació a la universitat, una avaluació que creiem imprescindible per poder destriar allò que fem bé d’allò que no fem tan bé, i vincular aquesta avaluació, identificant indicadors de la qualitat de les titulacions, en aquest cas, dels serveis educatius. Aquests indicadors serveixen per donar transparència i retiment de comptes a la ciutadania”, ha afirmat David Sancho, durant el seu parlament. I ha afegit: “Els ciutadans han de saber com funcionen les institucions públiques, i per això han de tenir criteri. I a aquest criteri només s’hi arriba amb indicadors clars i transparents de la qualitat dels serveis, i cal que aquests indicadors arribin a la ciutadania amb mecanismes de retiment de comptes”.

Una eina que nodreix l’elaboració d’informes, amb múltiples beneficis

L’aplicació per avaluar les titulacions dissenyada per la UPF, que la Oficina Tècnica de Qualitat (adscrita a la Unitat de Projectes, Estudis i Qualitat, UPEC) va desenvolupar en col·laboració amb el Servei d'Informàtica, nodreix tot el procés d’elaboració dels informes amb elements de suport, com els textos d’ajuda que faciliten omplir cada apartat; la introducció de la informació dels serveis centrals i la incorporació automàtica d’indicadors. El primer informe elaborat a partir d'aquesta aplicació correspon al curs 2016-2017, en base a dades del curs 2015-2016.

Els usuaris dels centres acadèmics es beneficien d’avantatges com ara l’automatització de les dades, el seguiment i revisió virtual dels informes de l’Oficina Tècnica de Qualitat, els avisos automàtics dels canvis i terminis i la monitorització de la vigència i expiració de les propostes de millora. L'eina permet treballar col·laborativament, tot garantint l'autonomia dels centres, però sempre sota el control de qui posseeix el coneixement funcional de la matèria: es garanteix el seguiment de la consecució dels objectius, la detecció dels problemes més destacats i la valorarció dels esforços i els processos de millora que han de desplegar els centres per assolir uns nivells de qualitat òptims.

En el marc del retiment de comptes de les universitats a la societat, aquesta eina sistematitza i proporciona la presentació constant d’informació als òrgans avaluadors que asseguren la qualitat dels ensenyaments, i permet elaborar els informes d'avaluació perceptius amb garanties de fiabilitat i d'eficiència en l'ús dels recursos. A Catalunya, l’avaluació externa de les titulacions oficials universitàries és a càrrec d’AQU Catalunya, a partir dels informes emesos pels diferents centres acadèmics.

Uns guardons que volen reconèixer la innovació i bones pràctiques en gestió pública

La convocatòria 2020 dels premis Alfons Ortuño de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, sota el lema “Idees que neixen per ser de tots”, ha estat la que ha tingut més presentació de candidatures des de la primera edició, ara fa gairebé deu anys: Se n’han presentat 49, el doble que en l’edició de 2018 malgrat el context per la pandèmia.

A més de la categoria de Transparència, bon govern i avaluació de la qualitat, en la qual ha estat premiada la UPF, les altres categories dels guardons són Organització, processos i gestió econòmica, Desenvolupament d’equips i de persones i Serveis finalistes, a banda dels Premis especials del jurat.

Aquests guardons, amb l’objectiu de reconèixer honoríficament les actuacions d’innovació i bones pràctiques en matèria de gestió pública de les administracions públiques catalanes, honoren la memòria d’Alfons Ortuño Salazar, qui fou al llarg dels anys 80 un dels arquitectes de les finances públiques de la Generalitat recuperada, mà dreta del conseller Ramon Trias Fargas, exsecretari general del Departament d’Economia i exsíndic de la Sindicatura de Comptes.

Per a més informació

Notícia publicada per: