Vés enrere El programa 'De la ciència al mercat' impulsa una vintena de projectes innovadors

La UPF s’ha sumat a l’organització d’aquesta iniciativa interuniversitària que ha proporcionat formació en transferència de coneixement a estudiants i titulats de màster i doctorat

26.03.2021

Una vintena de projectes innovadors impulsats per estudiants i titulats de màster i doctorat han estat el resultat de la tercera edició del programa ’De la Ciència al Mercat’. Aquest curs formatiu organitzat per la UPF, la UB, la UPC i la UAB té l’objectiu de promoure la transferència de coneixement i l'emprenedoria cientifica. L'edició tancada recentment, que a causa de la pandèmia ha tingut un format virtual, ha comptat amb 42 alumnes provinents de les universitats organitzadores i de les universitats de Girona, Lleida, Vic i Vigo.

Enguany s’ha sumat a la iniciativa la UPF com a universitat organitzadora. Segons el Vicerector de Direcció de Projectes en l’Àmbit de la Recerca de la UPF, Enric Vallduví, “és bo donar a conèixer des del principi als doctorands el paradigma de fer arribar la recerca a la societat”.

Després de tres mesos de formació intensiva, el 17 de març va tenir lloc l’acte de cloenda del programa que, tal i com va explicar el Vicerector de Transferència de Coneixement i Innovació de la UPC, Jordi Berenguer, “té l’objectiu d’ajudar a conceptualitzar els resultats de la recerca per convertir-los en projectes empresarials”. De fet, en les tres edicions del programa ja s’han creat cinc empreses d’èxit: Mitiga Solutions, Zymbol, Meetoptics, Nova Meat i Gate2Brain.

A part de fomentar la transferència de coneixement i la creació d’empreses, el programa ofereix una àmplia visió dels programes d’emprenedoria i d’acceleració, així com dels ajuts i opcions de finançament als quals poden optar les persones emprenedores. D’aquesta manera, ’De la Ciència al Mercat’ és també un programa d’orientació professional per als doctorands que volen emprendre.

Pel que fa als projectes, en aquesta tercera edició s’han generat propostes de tots els àmbits de coneixement. S’han desenvolupat idees empresarials vinculades a la salut, l’alimentació, el medi ambient, la integració social i la cultura, entre d’altres. Algunes de les propostes que es van presentar són: crear ganglis limfàtics artificials i les seves aplicacions en immunoteràpia, fabricar plàstics biodegradables amb microalgues, organitzar actes culturals virtuals amb artistes emergents i noves narratives o evitar la presència de patògens en l’aqüicultura.

En el tancament de l’acte, la Delegada del Rector de Polítiques Científiques de la UAB, Assumpció Malgosa, va destacar la importància de fer recerca pensant en la seva arribada a la societat.  També la Vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència de la UB, Mercè Segarra, es va manifestar en aquest sentit i va destacar la qualitat i la gran varietat dels projectes presentats.

El programa ‘De la ciència al mercat’ compta amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement i amb el cofinançament del Fons Social Europeu, i està emmarcat en el Programa Catalunya Emprèn i en el Programa per promoure l’emprenedoria territorial especialitzada (Programa PRIMER de preacceleració).