Vés enrere Una nova tecnologia permet que una càmera digital superi distorsions de visibilitat

Es desenvoluparà en els pròxims tres anys, en el marc de el projecte ICVIR, a càrrec de Javier Vázquez Corral, membre del grup de recerca IP4EC i amb el finançament del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats del govern espanyol.

17.07.2020

Al fer una fotografia, hi ha moltes causes per les quals les imatges poden presentar distorsions de visibilitat. Fins i tot molts mètodes actuals de visió per computador basats en arquitectures d'aprenentatge automàtic no funcionen quan la imatge d'entrada es veu afectada per distorsions climàtiques, condicions ambientals com ara boira, pluja o pols. A més, les imatges es poden capturar en condicions de mala visibilitat, per exemple a la nit o sota l'aigua. Les imatges obtingudes en aquestes circumstàncies solen presentar colors esmorteïts i pèrdua de contrast, entre molts altres problemes.

L'objectiu del projecte In-Camera Visibility Restoration (ICVIR) és desenvolupar una nova tecnologia de processament d'imatge integrada en una càmera digital (càmeres DSLR o telèfons mòbils) que, donada una imatge d'entrada, decideix si hi ha distorsió de la visibilitat i, si aquest és el cas, aplica les tècniques de processament d'imatge necessàries que permeten a la càmera restaurar qualsevol pèrdua de visibilitat causada per les condicions de dispar, la qual cosa permet obtenir la imatge restaurada ja en el moment de la captura.

Javier Vázquez-Corral,membre del grup de recerca  Image processing for enhanced Cinematography (IP4EC) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, és l'investigador principal de el projecte ICVIR, de tres anys de durada i que compta amb el finançament del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats amb un pressupost de 181.500 euros.

Eliminar condicions de mala visibilitat serà útil per a càmeres de vigilància i vehicles intel·ligents: sense conductor i drons

Com indica Javier Vázquez, investigador principal del projecte ICVIR, eliminar les deficiències de visibilitat a les imatges és útil no només amb fins estètics, sinó també per raons de seguretat. "Per raons estètiques, a tot fotògraf aficionat li agrada obtenir la millor fotografia possible en el moment de la captura d'imatge, sense necessitat de posterior edició".

"Amb relació a la utilitat d'aquesta nova tecnologia per raons de seguretat, l'eliminació de condicions de mala visibilitat serà útil per a càmeres de vigilància i vehicles intel·ligents (sense conductor i drons, per exemple) al permetre una millora en el rendiment dels sistemes de visió per computador que necessiten operar a l'aire lliure en condicions no controlades", explica Vázquez.

Aquesta tecnologia té molts àmbits d'aplicació més: en arqueologia i inspecció de canonades subaquàtiques, per a les imatges capturades en exploracions astronòmiques, en imatges mèdiques, etc.

Les càmeres digitals poden ser completament funcionals encara en males condicions de visibilitat i evitaran la necessitat d'un posterior processament de les imatges

En definitiva, aquest projecte permetrà que les càmeres digitals siguin completament funcionals fins i tot en males condicions de visibilitat, i evitaran la necessitat d'un posterior processament de les imatges.

La innovació ha de complir requisits d'eficàcia

Perquè un fabricant incorpori una innovació a una càmera digital, com per exemple un nou algorisme de processament d'imatge, aquesta innovació ha de demostrar complir tot un seguit de requeriments en termes de qualitat, robustesa, complexitat computacional i temps d'execució. "Aquest projecte garantirà la integració dels nous algorismes a càmeres digitals en termes de qualitat i eficàcia", remarca Vázquez.

Títol de el projecte i acrònim:

In-Camera VIsibility Restoration (ICVIR)

Investigador Principal: Javier Vázquez Corral

Pressupost:181.500 euros.