Vés enrere "Enginy contra la COVID-19" comença a desenvolupar els projectes seleccionats

"Enginy contra la COVID-19" comença a desenvolupar els projectes seleccionats

Un concurs organitzat per la Universitat Pompeu Fabra adreçat a estudiants d'enginyeries UPF i obert a la comunitat d'estudiants universitaris, per donar suport al talent dels estudiants en la lluita global contra el coronavirus. S'han presentat setze propostes i es comencen a desenvolupar les quatre seleccionades pel comitè avaluador.

18.05.2020

Els premis "Enginy contra la COVID-19" són una iniciativa solidària que busca donar suport a projectes realitzats per estudiants d’enginyeria de la UPF perquè desenvolupin eines que permetin a la ciutadania lluitar contra la propagació del coronavirus.

A la primera fase del concurs s'hi han presentat setze propostes de projecte, de les quals el comitè avaluador n'ha seleccionat quatre per a la primera fase del concurs. Cada equip disposarà de 2.000 per endegar el seu projecte durant les properes sis setmanes. Per a la segona fase, hi haurà dos premis finals de 1.500 € més per als projectes que el comitè consideri que s'han desenvolupat millor. Els resultats de la fase 2 s'anunciaran el 10 de juliol.

Els projectes presentats s’havien d’emmarcar en un dels quatre objectius estratègics (“reptes”) que el comitè organitzador va establir.  Els projectes seleccionats en la fase 1 han estat:

Repte 1 - Disseny d'elements físics de protecció facial fabricables per la ciutadania

Equip : PAPIRO MASKS

Títol del projecte: "Medicine & Engineering Progress"

"Tenint en compte que a partir d'ara i durant un llarg període de temps les màscares seran un complement bàsic en la nostra vestimenta diària, proposem la creació de màscares amb un disseny peculiar, fàcil i totalment innovador a més d'assequible i fàcilment elaborable per la ciutadania. En el nostre model, substituïm l'actual model convencional per màscares de plàstic totalment transparent que permetin la visualització de la boca de l'usuari que la porta", explica l'equip Papiro Mask.

Repte 2 - Optimització en el maneig dels equips de protecció individual per al personal sanitari

Equip : CoVida

Títol del projecte: "Double-Glass"

"Avui dia, hi ha una problemàtica a l'hora d'utilitzar ulleres de protecció quan la persona ja porta ulleres graduades en el seu dia a dia. S'ha comprovat que una de les principals vies de contagi de la COVID-19 és pels ulls, fet que fa imprescindible l'ús d'ulleres de protecció. La nostra proposta es basa en un accessori per acoblar les ulleres graduades a les de protecció. El dispositiu pot ser fabricat mitjançant impressió 3D, de manera que, serà de fàcil accés i posseirà un cost de producció baix. El dispositiu serà fàcil d'acoblar i desacoblar de la ullera i oferirà comoditat a l'usuari", comenta l'equip CoVida

Equip: Covid Riders

Títol del projecte: "Protocol d’implantació de sales destinades a la desinfecció mitjançant radiació UVGI per la reutilització d’EPIs"

"Actualment hi ha a una falta de subministrament d’Equips de Protecció Individual (EPIs) als hospitals, i en conseqüència molts centres sanitaris han de reutilitzar aquests materials d’un sol ús (bates, mascaretes, guants, capells o peücs), essent Espanya el país amb més contagis entre el personal sanitari. Així doncs, hi ha una necessitat clara de desinfecció d’EPIs per poder ser reutilitzats, considerant que els sanitaris canvien de material unes deu vegades al dia. A més a més, aquest fet fa que l’acumulació de residus sanitaris (com mascaretes i material d’un sol ús) augmenti provocant la contaminació de zones costaneres. Arran d’aquesta necessitat, proposem un protocol per a una ràpida implementació d’un sistema de desinfecció basat en fonts d’emissió de radiació ultraviolada (Ultraviolet germicidal irradiation - UVGI) per irradiar el material utilitzat pel personal sanitari, més concretament, els EPIs, i desinfectar-los per a poder ser reutilitzats", és proposa l'equip Covid Riders.

Repte 3 - Disseny d'estratègies i eines per a un desconfinament segur

Equip :  Sine Die

Títol del projecte: Aplicació per controlar aforaments

"La nostra proposta consisteix en una aplicació per controlar l’aforament en establiments. Hi haurà dos tipus d’usuaris: ciutadans i establiments. Els ciutadans podran accedir a l’aplicació per comprovar l’aforament de locals (restaurants, botigues, farmàcies, etc) i depenent de la situació fer una reserva o posar-se en una cua per entrar-hi. D’altra banda, els establiments podran tenir un registre de l’aforament, així com la gestió de reserves o cues", afirma l'equip Sine Die.

Els premis "Enginy contra la COVID-19" són una iniciativa impulsada per Antoni Ivorra, professor dels estudis d'Enginyeria de la UPF, investigador de la unitat BCN MedTech, amb els investigadors del seu equip Laura Becerra FajardoJesús MinguillónBorja MercadalTomás García Sánchez, amb Nerea Mangado i Jérôme Noailly, membres de BCN MedTech, i amb el patrocini del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), el programa d'Unitats d'Excel·lència Maria de Maetzu, el Consell Social de la UPF i la Càtedra QUAES-UPF. Un projecte que està inclòs en la campanya de crowdfounding que ha posat en marxa la UPF per lluitar contra el coronavirus: #UPFContraElCoronavirus.

Enginy contra la COVID-19

Informació