Vés enrere Bioinspired Materials, biotecnologia per obtenir nous productes dels purins

Bioinspired Materials, biotecnologia per obtenir nous productes dels purins

Aquesta spin-off de la UPF pretén reduir l’impacte dels residus porcins extraient-ne molècules útils per produir pinsos, adhesius i materials aglomerants.

04.11.2019

La indústria porcina necessita alternatives per gestionar els purins, que provoquen una greu contaminació de sòls i aqüífers. Avui ha nascut una nova spin-off de la UPF, anomenada Bioinspired Materials, que està desenvolupant una solució per convertir aquests residus ramaders en matèria primera: mitjançant processos biotecnològics, és capaç d’obtenir nous productes com ara pinsos per a animals, adhesius i materials aglomerants per a la construcció.

El naixement de la companyia s’ha oficialitzat avui, 4 de novembre, amb la signatura de l’acta de constitució per part del gerent de la Universitat, Jaume Badia, i dels tres socis fundadors: el director executiu, Carlos Rodríguez-Caso; el responsable de desenvolupament de negoci, Ramon Farré-Escofet, i l’encarregat del desenvolupament científic, Javier Macía, que és alhora l’investigador principal del grup de recerca en Biologia Sintètica per a Aplicacions Biomèdiques de la UPF.

El problema dels purins és especialment important en el nostre entorn: l’Agència Catalana de l’Aigua estima que el 41% dels aqüífers subterranis catalans estan contaminats pels nitrats provinents dels purins porcins, i 139 municipis tenen concentracions de nitrats per sobre del límit permès a les seves xarxes d’abastament d’aigua. Això ha provocat un enduriment de la normativa, incloent-hi moratòries per obrir noves granges a Catalunya. Bioinspired Materials vol convertir aquest problema en una oportunitat seguint els principis de l’economia circular: “Ara descontaminar costa diners, però si utilitzem els purins per fer-ne productes comercialitzables no només descontaminarem sinó que, a més, podrem obtenir un rendiment econòmic”, afirma Macía.

La tecnologia de l’empresa és capaç d’obtenir molècules útils dels purins mitjançant tractaments fisicoquímics i biològics que inclouen la utilització de microorganismes. Així, produeix matèria primera per elaborar pinsos d’alt valor nutricional per a ramaderia i aqüicultura, un producte “més eficient que els convencionals en termes econòmics i mediambientals”, segons l’investigador.

D’altra banda, la spin-off està treballant en una molècula per obtenir un adhesiu de gran resistència. El seu objectiu és desenvolupar un producte lliure de formaldehid, una substància amb efectes cancerígens molt utilitzada en els adhesius i aglomerants dels sectors de la fusta i la construcció.

Objectiu: una planta pilot

Un cop demostrat al laboratori que aquestes idees funcionen, els impulsors del projecte volen testar-les a escala industrial, i el seu següent objectiu és construir una planta pilot. “Per fer aquest salt necessitem finançament i socis industrials”, explica Macía. Per aquest motiu han constituït la companyia i estan en contacte amb diferents grups d’inversors. A més, tenen previst aplicar a diferents fonts de finançament competitives.

La UPF ha donat suport a la creació d’aquesta spin-off en el marc de la seva aposta per la transferència de coneixement i tecnologia a la societat. Ho ha fet mitjançant la seva oficina de transferència, la Unitat d’Innovació – UPF Business Shuttle, i l’empresa de gestió de la innovació UPF Ventures, impulsada i participada per la pròpia Universitat. Bioinspired Materials també va guanyar ex aequo el Premi a la transferència de coneixement 2019 del Consell Social de la UPF.

A banda d’això, el projecte va rebre un ajut en la categoria ‘Producte’ del programa Indústria del Coneixement (referència 2018 PROD 00020), que concedeix l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya per impulsar l’arribada al teixit productiu del coneixement generat en l'entorn científic català. Bioinspired Materials també va ser una de les propostes seleccionades per Barcelona Activa per entrar a la seva acceleradora de projectes de base tecnològica, on ha rebut assessorament, suport i formació per afavorir la creació de l’empresa.