Vés enrere El programa Tecniospring Industry, una “molt bona oportunitat” per fer recerca postdoctoral aplicada

Josep Rodríguez-Morató, investigador del centre de recerca BAPP, comparteix la seva experiència en una edició anterior d’aquesta iniciativa que fomenta la transferència i la recerca aplicada.

18.09.2019

ACCIÓ ha impulsat un nou programa per atreure talent innovador als centres tecnològics, grups de recerca universitaris i empreses de Catalunya. Es tracta de Tecniospring Industry, una activitat cofinançada per les accions H2020 Marie Sklodowska-Curie de la Unió Europea a la qual es podran presentar candidatures fins el proper 30 de setembre.

Aquesta iniciativa finança la incorporació d’investigadors experimentats per desenvolupar projectes de R+D durant dos anys en els centres acreditats amb el segell TECNIO, una marca de la Generalitat de Catalunya que identifica les entitats que desenvolupen les tecnologies més innovadores i les que faciliten el procés de transferència de tecnologia i de coneixement a l’empresa.

Participar en aquest programa és una “molt bona oportunitat per fer recerca postdoctoral aplicada” segons l’investigador Josep Rodríguez-Morató, que està finalitzant el seu segon any de contracte al BAPP, un centre de recerca multidisciplinari de la UPF i l’Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM).

Aquest científic va obtenir una plaça en l’anterior edició del programa, anomenada Tecniospring Plus, amb l’objectiu de crear al BAPP una plataforma de lipidòmica, és a dir, un servei d’identificació i quantificació dels greixos en mostres biològiques (com ara plasma o teixits com el cervell o el fetge). La lipidòmica és una disciplina relativament nova que està despertant un interès creixent perquè s’ha comprovat que els greixos tenen una rellevància biològica més gran del que es pensava i poden servir, entre altres coses, per identificar nous biomarcadors.

Rodríguez-Morató va participar en una de les dues modalitats del programa Tecniospring, anomenada ‘Outgoing and return’, en la qual els investigadors passen un any formant-se en un centre de recerca estranger de primer nivell i, en el segon, tornen a Catalunya per aplicar els coneixements adquirits. L’altra modalitat, anomenada ‘Incoming’, recluta investigadors que treballen a l’estranger i volen venir a Catalunya.

Durant el seu primer any al programa, Rodríguez-Morató va aprendre les tècniques de la lipidòmica en un centre nordamericà capdavanter en la recerca sobre la nutrició i l’envelliment, el Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Ageing. Al llarg del seu segon any en el programa, ha desenvolupat aquestes tècniques al BAPP per posar en marxa la plataforma de lipidòmica que, properament, oferirà els seus serveis d’anàlisi de greixos a tots els investigadors i empreses que ho requereixin.

Aquest servei s’està validant amb l’anàlisi de mostres de sang de pacients amb la malaltia coneguda com esteatosi hepàtica no alcohòlica, o fetge gras, que estan participant en un estudi clínic de la secció d’Hepatologia de l’Hospital del Mar.

A banda del BAPP, també participen a la convocatòria Tecniospring els altres dos grups TECNIO de la UPF: BCN MedTech i Natural Language Processing Research Group (TALN).

Un programa “molt útil”

Rodríguez-Morató valora de la seva experiència el fet d’haver passat un any formant-se en un centre “de primer nivell”, així com l’autonomia de què ha disposat: “És la primera vegada que jo, que sóc un investigador bastant novell, he disposat d’una partida de diners per dur a terme el meu projecte”, assegura. També subratlla la qualitat de la formació que ha rebut sobre aspectes com el funcionament de la indústria, la protecció intel·lectual de la recerca i la transferència tecnològica, entre d’altres.

Per tots aquests motius, Rodríguez-Morató recomana als altres investigadors que participin en aquest programa que, segons ell, és “molt útil per enfocar la carrera científica cap a la transferència i la recerca aplicada”.

Pots consultar totes les ofertes disponibles al programa Tecniospring Industry aquí.