Vés enrere Pura Muñoz-Cánoves, Premi Fundació Lilly de Recerca Biomèdica Preclínica 2019

Pura Muñoz-Cánoves, Premi Fundació Lilly de Recerca Biomèdica Preclínica 2019

Aquests premis, en la seva XVIII edició, reconeixen la recerca d'alta qualitat a Espanya y donen suport a trajectòries científiques que contribueixen al desenvolupament de la biomedicina. Josep Dalmau ha estat guardonat amb el Premi Recerca Clínica 2019.

27.03.2019

Pura Muñoz-Cánoves

La Fundació Lilly ha guardonat, en la seva XVIII edició dels Premis Recerca Biomèdica, a la doctora Pura Muñoz-Cánoves, en la categoria de Recerca Preclínica, i al doctor Josep Dalmau, en la categoria de Recerca Clínica.

En la categoria de Recerca Preclínica, aquesta institució ha guardonat la doctora Pura Muñoz-Cánoves, catedràtica de Biologia Cel·lular al departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF (DCEXS) i professora de Recerca en la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA i cap de Grup del Centre Nacional d’Investigació Cardiovascular - CNIC) i del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de Malalties Neurodegeneratives (CIBERNED), per les seves contribucions científiques en el camp de la regeneració tissular.

Entre els seus avanços més pioners destaca l'anàlisi comparativa entre cèl·lules mare en ratolins de diferents edats (adults, vells i d'edat geriàtrica -pràcticament al final de la seva vida), i de persones d'edats corresponents (incloent les d'edat molt avançada, amb signes palesos de sarcopenia i fragilitat) amb el qual, la professora Muñoz-Cánoves i el seu equip, han aconseguit canviar la idea prevalent que l'envelliment ocorre de manera gradual, i han demostrat que, en l'edat geriàtrica, es produeix un declivi agut i dramàtic en la capacitat regenerativa i funcional dels teixits, atribuïble a alteracions intrínseques pràcticament irreversibles en les seves cèl·lules mare.

Aquestes troballes han estat publicades i comentats en prestigioses revistes científiques com Nature o Cell i han estat decisives per a entendre des d'una altra òptica el tractament de malalties neuromusculars degeneratives i l'envelliment.

La tasca investigadora de la doctora Muñoz-Cánoves ha rebut guardons com el Premi Pfizer en Investigació Bàsica, el Premi Ciutat de Barcelona en Ciències de la Vida, el Premi La Vanguardia de la Ciència i la Medalla Narcís Monturiol a la Trajectòria Científica de la Generalitat de Catalunya el 2018.

D’altra banda, el doctor Josep Dalmau, professor ICREA, director del Programa de Neuroimmunología Clínica i Experimental de l’IDIBAPS-Hospital Clínic (Universitat de Barcelona), i professor de Neurologia de la Universitat de Pensilvània (Filadèlfia, EUA), ha estat guardonat amb el Premi Recerca Clínica 2019 per canviar amb els seus treballs el paradigma amb el qual s'afronten moltes malalties neurològiques i psiquiàtriques. El professor Dalmau i el seu equip han descobert diverses malalties neurològiques causades per anticossos contra proteïnes i receptors sinàptics, i han desenvolupat proves diagnòstiques, guies clíniques i de tractament que s'utilitzen a tot el món per a curar i millorar el pronòstic d'aquestes malalties.

Segons José Antonio Sacristán, director de la Fundació Lilly, aquesta cita amb l'excel·lència científica reconeix, un any més, les trajectòries de grans investigadors i investigadores espanyols que contribueixen al desenvolupament de la Biomedicina. “Els descobriments d'aquests científics en les àrees de neurologia i de les malalties degeneratives i l'envelliment són un exemple per al progrés i prestigi de la ciència a Espanya”.