Vés enrere Tres alumni emprenedors comparteixen a la UPF la recepta per engegar negocis de base tecnològica

Crear un equip multidisciplinar i llençar ràpidament un mínim producte viable són algunes de les claus destacades a la jornada ‘Start-ups i tecnologia’.

04.02.2019

Què es necessita per engegar un negoci de base tecnològica? Tres emprenedors van compartir les seves receptes en una jornada celebrada el passat 30 de gener en el campus de Poblenou sota el títol ‘Start-ups i tecnologia’. Els ponents van remarcar la importància de trobar un forat en el mercat, crear un equip inicial amb capacitats complementàries i llençar un mínim producte viable al més aviat possible. La jornada, organitzada per la Unitat d’Innovació - UPF Business Shuttle i el servei d’Alumni de la Universitat, va atreure una quarantena d’assistents.

Els emprenedors participants van ser tres alumni de la UPF: d’una banda Eulogi Bordas (alumni d’Economia), CEO i cofundador de Photoslurp, una plataforma de marketing que identifica a les xarxes socials vídeos i imatges que els usuaris han creat sobre les empreses perquè aquestes puguin difondre les publicacions positives; d’altra banda Marta Gimeno (alumni de Ciències Empresarials), CEO de Twilala, una aplicació mòbil que posa en contacte persones que comparteixen les mateixes aficions per facilitar-ne la comunicació; i, finalment, Francesc Sanz (alumni d’Economia i Dret), CEO i fundador de LaComunity, una plataforma de lloguer vacacional adreçada a professionals.

El director de l'àrea tecnològica i digital de l’empresa UPF Ventures i professor del departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la Universitat, Albert Domingo, va moderar la trobada.

Els ponents van coincidir en la importància de muntar un equip inicial amb la capacitat de fer-se càrrec, com a mínim, de tres tasques: el desenvolupament tecnològic, el marketing i l’administració i l’ampliació del negoci. Bordas va subratllar la necessitat de comptar amb perfils complementaris: “si et vols llençar, no et llencis sol”, mentre que Sanz recordava que els emprenedors sense formació tecnològica han de trobar un soci amb experiència en tecnologia “com més aviat millor”.

Un altre aspecte important és la recerca d’un espai en el mercat. El responsable de LaComunity va explicar que empreses com Airbnb o Homeaway ja ocupaven tot el mercat de lloguer vacacional de consumidors privats i per això van enfocar la seva start-up en oferir “solucions tecnològiques per a la indústria”. La idea de negoci de Photoslurp, en canvi, va sorgir de la necessitat que havia expressat un client d’un negoci anterior. “Això ens deia que ja hi havia un interès en el mercat”, va afegir Bordas.

Pel que fa a la posada en marxa del negoci, Sanz va assegurar que “una de les claus és escurçar el temps que es triga a posar el producte en el mercat: com menys triguis, menys gastaràs i abans sabràs si el producte funciona”. En aquesta línia, Gimeno va posar com a exemple el seu cas amb Twilala, on van llençar “ràpidament” un mínim producte viable per “analitzar mètriques” i descobrir com podien millorar-lo.

Quines tecnologies emergents seran útils per a les empreses en el futur? Els responsables de LaComunity i Photoslurp van coincidir que el blockchain té potencial per ser una eina molt rellevant, mentre que Gimeno va explicar que en la seva empresa estan investigant la utilitat de la intel·ligència artificial i les monedes virtuals.