Vés enrere Propietat intel·lectual: una eina per protegir i explotar el nou software

Propietat intel·lectual: una eina per protegir i explotar el nou software

La Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle ofereix a doctorands en tecnologies de la informació i les comunicacions una sessió formativa sobre els drets d’autor vinculats a la programació informàtica.

18.01.2019

La importància de tenir en compte els drets d’autor a l’hora de desenvolupar nous softwares va ser el tema de la darrera presentació de la Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle per a doctorands en tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC). Una trentena d’estudiants van assistir a la sessió sobre propietat intel·lectual organitzada per la Unitat de Coordinació Acadèmica d’Enginyeries i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (ETIC) que es va dur a terme el passat 17 de gener al campus de Poblenou.

La coordinadora de l’àmbit de contractes i propietat intel·lectual i industrial de la Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle, Brisa Burriel, va explicar que la funció dels drets d’autor és protegir la propietat de les creacions intel·lectuals originals, incloent-hi expressions com els articles científics i els programes informàtics.

Tenir en compte la normativa relativa a la propietat intel·lectual durant la generació de nou software és molt rellevant per dos motius: d’una banda, permet protegir la programació pròpia; de l’altra, quan el software nou conté parts de codi generades prèviament per altres programadors, és necessari esbrinar quines llicències tenen perquè això tindrà implicacions en l’explotació.

“És important saber des del primer moment quines llicències tenen els softwares que s’incorporen a la programació generada, perquè a la part final del procés serà molt més difícil fer  aquesta anàlisi i és possible que llavors es descobreixin impediments legals per explotar o distribuir les creacions”, va subratllar Burriel. “Com abans estigui ben gestionat això, més eficient serà la feina dels desenvolupadors i més senzill explotar-la”.

Tal i com va subratllar la ponent durant la presentació, la Unitat d’Innovació-UPF Business Shuttle proporciona assessorament legal als investigadors de la Universitat per millorar la protecció i el valor dels seus projectes. Els seus serveis comprenen l’assessorament sobre les llicencies més convenients per protegir el software, l’ús de llicències de tercers i la protecció de les col·laboracions amb tercers.

A banda de proporcionar ajuda en matèria legal, la Unitat acompanya els investigadors de la UPF durant tot el procés de transferència al mercat de les seves investigacions.

Aquesta activitat es va dur a terme amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i es va cofinançar amb el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).