Vés enrere Eugin i la Universitat Pompeu Fabra renoven la seva col·laboració en la Càtedra de Reproducció Humana Assistida

Després de tres anys de treball conjunt fomentant la conversa, la divulgació i la formació entorn de la reproducció assistida, ambdues organitzacions amplien el seu acord fins al 2025. Per al proper trienni, les activitats previstes abordaran, des d’un punt de vista científic, temes tant d’actualitat i d’agenda demogràfica com els reptes de l’edat en la maternitat i la paternitat actuals.

18.05.2023

La rectora de la Universitat Pompeu Fabra, Laia de Nadal, i el CEO del Grup Eugin, Eduardo González, han firmat avui a Barcelona la renovació de la Càtedra Eugin-UPF de Reproducció Humana Assistida, una col·laboració que va començar l’any 2019 i que ara s’estén fins al 2025. Per al proper trienni, les activitats previstes abordaran, des d’un punt de vista científic, temes tant d’actualitat i d’agenda demogràfica com els reptes de l’edat en la maternitat i la paternitat actuals.

La Càtedra, dirigida per Francesc Calafell, professor del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF, té com a objectius principals el foment de la investigació, la divulgació, la transferència de coneixement i la formació en l’àmbit de la reproducció humana en general i la reproducció assistida en particular, per la qual cosa, fins al 2025, ambdues organitzacions duran a terme de manera conjunta diferents accions per complir aquest propòsit.

D'esquerra a dreta Amelia Rodríguez-Aranda, Laia de Nadal i Eduardo González Martínez. Font: UPF.

Les actuacions que es preveuen en termes d’investigació inclouran la definició i el desenvolupament de línies d’investigació, l’impuls de tesis doctorals conjuntes i la cooperació en l’obtenció de projectes.

Pel que fa a la divulgació i transferència de coneixement, es realitzaran jornades d’exposició i divulgació, a més de la industrialització de resultats d’investigació en línies comercials, l’impuls de publicacions d’investigació i la transferència de coneixement entre àrees de treball.

Finalment, entre les activitats de formació destaquen la creació de beques pre i postdoctorals; premis a projectes de final de carrera, treballs o altres concursos; plans de pràctiques en empresa, i la cooperació en el disseny i la impartició d’assignatures.

Pandèmia i genètica, claus en reproducció assistida entre 2019 i 2022

Els tres primers anys de col·laboració entre Eugin i la Universitat Pompeu Fabra han estat marcats per la pandèmia de la covid-19. En aquest context, els experts analitzaren en diverses ocasions les conseqüències de la situació sanitària, i subratllaren el fet que ajornar la decisió de tenir fills per la situació, tant de manera natural com a través de reproducció assistida, va generar un gran impacte emocional que, més enllà de l’estrès i de la ansietat, sovint, va arribar a desembocar en depressió.

Aquest impacte es va deixar notar també en la caiguda de naixements observada entre novembre de 2020 i març de 2021, amb al voltant de 6.000 infants nascuts menys cada mes respecte de l’any anterior. De fet, tot i que la tendència des de fa temps és a la baixa, els experts remarcaren que mai no se n’havia experimentat una caiguda tan sobtada. Així mateix, insistiren que una de les causes d’aquest descens de naixements en aquest període és la interrupció dels tractaments de reproducció assistida durant unes setmanes entre març i abril de 2020.

D’altra banda, la genètica també ha tingut i continua tenint un paper fonamental en reproducció i, en aquest sentit, en diverses ocasions, en el marc de la Càtedra —i de la mà d’experts nacionals i internacionals—, es va analitzar la importància de la medicina preventiva en l’àmbit de la reproducció i la seva influència en la reducció de malalties genètiques greus. Una de les proves genètiques més rellevants actualment és la de cribratge ampliat de portadors, que analitza entre 300 i 600 gens, i s’estima que, només amb l’estudi de 300 gens, pot identificar, abans de l’embaràs, malalties que afecten en el seu conjunt fins a un de cada 100 infants.

“L’espai de reflexió i d’investigació de la Càtedra Eugin-UPF ens ha permès en aquests tres anys crear sinergies entre els àmbits formatiu i corporatiu, i ha donat resultats molt fructífers en ambdues direccions. Aquesta ampliació de l’acord ens permetrà continuar aprofundint en temes innovadors i de gran rellevància per a l’àmbit de la reproducció assistida actual”, ha assenyalat el CEO d’Eugin, Eduardo González.

”Un dels reptes que ens proposem per a aquesta propera etapa de col·laboració és aconseguir un públic més ampli en la divulgació sobre reproducció assistida”, afegeix Francesc Calafell, director de la Càtedra.

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat