Vés enrere ENTREVISTA A Oriol Pueyo: "Fracassar no és un problema, sinó una oportunitat per aprendre"

L'Oriol Pueyo és estudiant de tercer curs del grau en Administració i Direcció d'Empreses de la UPF. També és el president de l'associació estudiantil UPF Entrepreneurship Society.
08.05.2015

Oriol PueyoL'Oriol Pueyo és estudiant de tercer curs del grau en Administració i Direcció d'Empreses de la UPF i també és el president de l'associació estudiantil UPF Entrepreneurship Society. Formar part del 10% de la població espanyola que pateix dislèxia ha suposat, per a ell, un esforç extra a l'hora d'arribar a la universitat.

- Quina és la missió de la UPF Entrepreneurship Society?

Bàsicament ajudar els estudiants a veure l'emprenedoria com una sortida professional. Per això, al llarg de l'any fem conferències amb emprenedors que inspirin els joves a tenir idees i amb empreses i start-ups que els ensenyin petites utilitats a l'hora d'emprendre.

- Són emprenedors, els universitaris catalans?

En comparació amb la resta d'estudiants del món, els costa bastant. Aquí, la majoria de gent vol acabar treballant en una consultoria o en una empresa gran; per tant, no es pensa en l'emprenedoria com una possibilitat.

- També troben altres dificultats afegides. Quines són?

A Espanya és molt complicat aconseguir finançament, però el problema real és el nostre sistema educatiu, que és molt memorístic. Això comporta que la gent només pensi en treure bones notes i en trobar un bon treball, i no en anar més enllà dels coneixements que li han ensenyat.

- La falta d'emprenedoria es deu a la por al fracàs?

Sí, però és una por induïda per aquest sistema. A Espanya, un suspens és vist com un fracàs. Això fa que el fet d'emprendre i no tenir èxit sigui un assumpte molt seriós. En canvi, a mi m'agrada més el pensament dels anglosaxons, que creuen que fracassar no és un problema, sinó una oportunitat per aprendre.

- Què es pot fer per canviar aquesta visió?

Per un costat, calen eines i assignatures més útils de cara a l'emprenedoria. Els programes d'estudi de les universitats haurien de ser més creatius, i no tan orientats a replicar en un examen un seguit de coneixements memoritzats. Per l'altre, caldria augmentar el pressupost d'unitats com la UPF Business Shuttle, que fomenten l'esperit emprenedor entre la comunitat universitària.

"Els programes d'estudi de les universitats haurien de ser més creatius, i no tan memorístics".

- A finals d'abril, vas representar la UPF Entrepreneurship Society en un acte al Parlament. Quin va ser el vostre missatge?

En primer lloc, vam demanar una cooperació entre universitats que doni més facilitats als joves emprenedors i que fomenti l'emprenedoria des de dins de les aules. I, en segon lloc, vam reclamar una millor integració dels dislèctics en el sistema educatiu.

- De quina manera se'ls discrimina?

Una persona dislèctica concentra les activitats cerebrals en les parts esquerra i frontal del cervell, les que s'ocupen del raonament més creatiu. Això fa que necessiti més temps per processar activitats que requereixen un raonament més analític, com la lectura, les matemàtiques o la memorització. Per tant, un sistema educatiu tan memorístic com el nostre elimina automàticament a qui no s'adapta al raonament analític. De fet, tot i que un 10% de la població espanyola és dislèctica, són molt pocs els que arriben a la Universitat.

- La mentalitat més creativa d'un dislèctic pot suposar una oportunitat a l'hora d'emprendre?

Podríem dir-ho així. Els dislèctics són persones que, per passar el filtre de l'escola, han hagut d'esforçar-se més. Estan acostumades a treballar al màxim. D'altra banda, pel fet de ser persones més creatives, tenen més facilitat per tenir idees innovadores i posar-les en pràctica. Però és una cosa d'extrems. Als Estats Units, per exemple, el 30% dels emprenedors són dislèctics. Però es calcula que el 50% dels presos també ho són. Te'n pots sortir o molt bé o molt malament.