Vés enrere La UPF es manté com la universitat més competitiva del sistema català tant en la captació de finançament com en la qualitat de la producció científica

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) presenta la tercera edició d'un informe que avalua diversos indicadors de recerca i innovació pel que fa al sistema.
12.12.2014

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) ha presentat la tercera edició de l' Informe 2014 d'indicadors de recerca i innovació de les universitats públiques catalanes , una publicació que analitza l'activitat del sistema des de tres vessants: els recursos econòmics obtinguts per a la recerca (tant fons competitius com no competitius), la producció científica que se'n deriva (contextualitzada, també, en l'àmbit estatal, europeu i mundial) i l'activitat generada en el camp de la transferència de coneixement. A més, l'informe compta amb un monogràfic que descriu casos d'èxit de cooperació entre universitat i empresa.

L'informe, realitzat amb dades del 2012, confirma una tendència decreixent pel que fa al sistema en la capacitat de captar recursos per a la recerca, un fet vinculat al període analitzat, marcat per la reducció de la inversió al sistema públic d'universitats. Tanmateix, les dades també mostren que la UPF es manté com la universitat més competitiva pel que fa a la captació de recursos, amb un finançament captat pel personal docent i investigador (PDI) doctor que, l'any 2012, dobla amb escreix (58%) la mitjana del sistema públic català (gràfic 1).

Gràfic 1. Recursos captats per a l'R+D+i per nombre de personal docent i investigador (PDI) doctor. Any 2012

acupgrafic1

En aquest sentit, la productivitat dels recercadors de la UPF incideix positivament en el pressupost de la Universitat. L'any 2012, la quantitat ingressada en convocatòries competitives i no competitives a la UPF va representar el 26% del seu pressupost global (gràfic 2), el percentatge més alt del sistema.

Gràfic 2. Captació de finançament competitiu i no competitiu per universitat i % sobre el seu pressupost total. Any 2012

acupgrafic2

En segon lloc, l'informe avalua la producció científica de les universitats catalanes, que ha augmentat en relació amb l'informe anterior, i destaca la productivitat del sistema, amb una mitjana de publicacions per investigador equivalent a jornada completa (2013) que se situa un 86% per sobre de la resta de l'Estat. Finalment, i pel que fa a la qualitat de la producció científica, mesurada a través de l'impacte mitjà normalitzat, en el període 2007-2011, quatre universitats catalanes se situen entre les cinc millors de l'Estat, en un llistat encapçalat per la UPF (taula 1).

Taula 1. Visualització de les Top 10 universitats espanyoles segons impacte i producció científica. 2007-2011

acuptaula1

En tercer lloc, l'informe avalua la posició del sistema en indicadors vinculats a la innovació i a la transferència de coneixement, en concret, la generació de patents, els convenis d'innovació amb empreses, les spin-off o les càtedres universitat-empresa-societat. En aquest camp, els recursos obtinguts l'any 2012 continuen la tendència descendent dels darrers anys i, si es comptabilitzen de manera agregada els fons no competitius de les universitats i dels seus ens vinculats, els recursos se situen prop dels 80 milions d'euros.

Gràfic 3. Fons no competitius captats per les universitats públiques catalanes i ens vinculats. Any 2012

acupgrafic3

Finalment, atenent la rellevància, cada cop més elevada, de la tercera missió de la Universitat, l'informe inclou un monogràfic amb diversos casos d'èxit de col·laboració universitat-empresa. En el cas de la UPF, es destaca la col·laboració entre el Grup de Recerca en Tecnologies Musicals (MTG), del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i Yamaha que, entre d'altres iniciatives, ha facilitat l'entrada al mercat de la tecnologia Vocaloid.

Altres e-notícies que hi estan relacionades: