Vés enrere Núria Sebastián anima els investigadors de la UPF a participar en les noves convocatòries del Consell Europeu de Recerca

La vicepresidenta del Consell Cienífic de l'ERC i professora de la Universitat ha participat avui en l'Infoday, que ha inclòs diverses xerrades informatives, el testimoni d'un investigador beneficiari de dos ajuts i un taller d'elaboració de propostes.
30.10.2014

D'esquerra a dreta: Cristina Borràs (AGAUR), Àngel Lozano i Núria SebastiánLa Universitat Pompeu Fabra ha organitzat aquest matí a l'auditori del campus de la Ciutadella una jornada centrada en les oportunitats de finançament del programa de treball 2015 en les convocatòries del Consell Europeu de Recerca (European Research Council, ERC), que ha inclòs diferents xerrades informatives i un taller d'elaboració de propostes.

L' Infoday, que s'ha pogut seguir en directe través de la web de la UPF, ha abordat un dels tres pilars sobre els quals es basa Horizon 2020, (el nou programa marc europeu d 'investigació i innovació): el de Ciència Excel·lent.

Es tracta d'un àmbit que pretén elevar el nivell d'excel·lència de la ciència bàsica europea i assegurar un flux constant de recerca de qualitat per garantir la competitivitat a llarg termini a Europa.

Xerrades informatives, l'experiència d'un investigador i un taller

L'auditori del campus de la Ciutadella s'ha omplert de gom a gomLa Jornada, adreçada principalment a aquells investigadors que estan preparant propostes per a les properes convocatòries, ha començat amb una benvinguda a càrrec d' Àngel Lozano, vicerector de Recerca de la UPF i representant de l'AGAUR, que ha presentat els participants en la jornada.

El vicerector, en la seva intervenció, ha destacat que la Universitat Pompeu Fabra dóna el màxim suport als seus investigadors que es vulguin presentar en els pcoressos competitius de l'ERC, i els pot ajudar en tots els tràmits que cal seguir.

Seguidament, Núria Sebastián, vicepresidenta del Consell Científic de l'ERC i catedràtica de Psicologia Bàsica del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF, ha pronunciat la xerrada "Programa ERC: una oportunitat per impulsar la recerca d'excel·lència".

Jan Eckout (dreta) explicant la seva experiència" Si teniu una bona idea, aneu per ella, creieu en ella", ha emfasitzat Núria Sebastián al final de la seva intervenció, en què ha reiterat als investigadors que han assistit a l'acte que s'animin a participar en les properes convocatòries de l'ERC. "Tots vosaltres sou potencials candidats a obtenir els ajuts de l'ERC, que té la missió de trobar persones amb valor que impulsin la recerca europea a la primera línia de l'excel.lència", ha afirmat.

Com a bona coneixedora de l'ERC, ha explicat la filosofia i els principis que regeixen aquesta institució, i n'ha repassat diferents aspectes, com ara la seva independència, l'organització, el procés de selecció de les convocatòries, l'avaluació de les propostes, el pressupost per a ajuts o els països que han excel·lit més en edicions anteriors.

Seguidament, Esther Rodríguez, membre de Punt Nacional de Contacte de l'ERC de l'Oficina Europea del Ministeri d'Economia i Competitivitat, ha explicat el Programa de treball i les convocatòries 2015 de l'ERC. S'ha centrat en els aspectes més pràctics, com ara els requisits per participar-hi, el calendari, els diferents tràmits que cal seguir, les fases del procés d'avaluació, o com es poden millorar les propostes per tenir més èxit.

Esther Rodríguez durant el taller d'elaboració de propostesJan Eeckhout, investigador ICREA-UPF del Departament d'Economia i Empresa, ha estat el darrer ponent en intervenir, per explicar la seva experiència com a beneficiari de dos ajuts ERC: una Starting Grant i una Advanced Grant.

Després d'explicar en què consisteix la seva recerca, ha repassat els factors positius de prendre part en aquest tipus de convocatòries: "Cal valorar els beneficis i les millores per a la pròpia carrera científica, els avenços que suposa en el que és un procés de producció a llarg termini".

El recercador de la UPF ha destacat altres aspectes d'aquest procés, com ara l'alt nivell de les recerques que hi prenen part, el suport que ha rebut de la institució d'acollida (que ell considera molt important), el feed-back amb experts en la matèria que pot ajudar a millorar la recerca, i la xarxa de contactes i l'ampli ventall de col·laboradors amb els quals es treballa.

Un taller d'elaboració de propostes, guiat per Esther Rodríguez, ha posat fi a la jornada, que ha comptat amb el suport del Ministeri d'Economia i Competitivitat, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), l'Oficina Europea i l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR).