Vés enrere ENTREVISTA a Marcel Mauri: "La visió que els estudiants tenen de la Universitat és essencial per millorar la institució"

Professor del Departament de Comunicació, expert en història del periodisme, deontologia i ètica informativa, és el delegat del rector pels estudiants des de l'inici d'aquest curs 2014-2015. En coordinació amb el secretari general, té la funció de facilitar la participació d'aquest col·lectiu en la Universitat.
27.10.2014

Marcel MauriProfessor del Departament de Comunicació, expert en història del periodisme, deontologia i ètica informativa, és el delegat del rector pels estudiants des d'inici d'aquest curs 2014-2015. En coordinació amb el secretari general, té la funció de facilitar la participació d'aquest col·lectiu en la Universitat.

- En què consisteix la figura de delegat del rector pels estudiants i quines funcions té?

El delegat pels estudiants és la persona que, per delegació del rector, s'encarrega de les relacions amb les associacions, el Consell d'Estudiants i els delegats d'estudiants. La seva principal funció és, per tant, facilitar la participació dels membres d'aquest col·lectiu de la Universitat Pompeu Fabra.

- Amb quins objectius assumeix aquest càrrec?

Els principals objectius són, d'una banda, facilitar al màxim que les actuals associacions i nuclis de participació existents a la UPF continuïn fent la valuosa tasca que porten a terme. I, de l'altra, que cada cop més estudiants s'animin a participar de manera activa tant en els òrgans de decisió de la Universitat com en aquestes plataformes estudiantils.

- Com valora l'entramat participatiu dels estudiants que existeix actualment a la Universitat?

La UPF gaudeix d'una bona base d'associacions de caràcter molt divers que participen activament en la vida universitària. Potser el repte és aconseguir que tots els estudiants les coneguin i que les percebin com un espai necessari de participació.

"La UPF gaudeix d'una bona base d'associacions de caràcter molt divers que participen activament en la vida universitària"

- En quins àmbits se circumscriu aquesta participació?

Molt diversos, i això és molt enriquidor. Des dels sindicats d'estudiants que treballen per reivindicar diversos drets que afecten el món estudiantil, fins a associacions més sectorials que busquen aportar debat i reflexió a la Universitat des d'àmbits tan diferents com l'economia, el dret, la comunicació, etc. Passant per aquelles entitats més de caire cultural. A banda, evidentment, de tots aquells delegats de curs i representants al Claustre i a la resta d'òrgans de la Universitat que vetllen perquè la veu dels estudiants hi estigui representada.

- Quins són els principals canals de participació estudiantil a la UPF?

El Consell d'Estudiants de la UPF és el principal òrgan a través del qual es vehicula aquesta participació. En aquest espai hi tenen presència els delegats de curs així com representants del moviment associatiu.

"El Consell d'Estudiants de la UPF és el principal òrgan a través del qual es vehicula la participació d'estudiants"

- S'aprofiten tots els mecanismes de representació que existeixen?

Precisament, crec que el repte que tenim per a aquest curs és que el Consell d'Estudiants assumeixi el rol que li correspon com a òrgan a través del qual es vehicula bona part d'aquesta representació. Cal dir, però, que els estudiants tenen un paper actiu (i molt necessari) en altres espais de representació, com pot ser el Claustre.

- Com poden influir els estudiants en la governança de la Universitat?

La visió que els estudiants tenen de la Universitat és essencial per millorar la institució. En aquest sentit, els debats que promouen tant des dels espais més formals (com pot ser el Claustre) com en àmbits no formals (com per exemple en xerrades o debats) són imprescindibles per fer avançar la Universitat.

- Què es pot fer per augmentar el seu grau d'implicació?

Augmentar la implicació dels estudiants és un dels principals reptes que ens hem marcat tant des de la delegació d'estudiants com des del Servei d'Atenció a la Comunitat Universitària. Passa, en primer lloc, per fer que la tasca que estan realitzant les associacions sigui coneguda per tots els estudiants. La Fira d'Associacions que es va celebrar al mes d'octubre és un primer pas, però encara hem d'anar més enllà. És un dels compromisos que hem pres amb les associacions i el Consell d'Estudiants: mirar com podem facilitar que més estudiants s'impliquin i participin.