Vés enrere La UPF acull la conferència europea del "Forum on Education Abroad"

La UPF acull la conferència europea del "Forum on Education Abroad"

Administradors dels programes d'ensenyament a l'estranger d'arreu del món es replantejaran en aquesta trobada, del 23 al 25 d'octubre, els reptes i les oportunitats que han d'afrontar les institucions europees com a receptores d'estudiants universitaris nord-americans.
22.10.2014

forumeducationabroadEl Forum on Education Abroad, una associació nord-americana que vetlla per la qualitat i les bones pràctiques de l'ensenyament a l'estranger, organitza la seva segona conferència europea, que tindrà lloc del 23 al 25 d'octubre al campus de la Ciutadella, sota el títol "What Does it Mean to be a "Traditional" Destination? Challenges and Opportunities for Education Abroad in Europe".

La trobada, que inclourà un sessió plenària i més de 35 ponències repartides en diferents sessions simultànies, comptarà amb la participació de més de 400 administradors de programes d'ensenyament a l'estranger, tant professors universitaris com personal de gestió, bàsicament de centres nord-americans i europeus, que compartiran les diverses perspectives existents en aquest àmbit.

Jaume Casals, rector de la UPF, i Antoni Castellà, secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, presidiran l'obertura de la conferència, que tindrà lloc el 23 d'octubre, a les 18.30 hores, a l'auditori del campus de la Ciutadella. L'endemà, 24 d'octubre, a les 15.45 hores, i en aquest mateix escenari, Jaume Casals presentarà Josep Serra i Villalba, director del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), que impartirà la conferència plenària, sota el títol  "Culture, the Arts and Internacional Education".

El tema central de la trobada fa referència a Europa com a destí tradicional dels programes d'ensenyament a l'estranger pel que fa als estudiants d'altres nacionalitats, i especialment nord-americans. Aquest plantejament, vigent des dels anys 50, necessita una revisió per tal d'adaptar-se als nous temps i a la nova realitat europea. Com ha evolucionat i com evolucionarà l' study abroad a Europa al llarg dels anys? Com cal preparar els estudiants perquè valorin adequadament l'experiència europea en el marc actual? Quin és el paper de les institucions d'educació superior europees en aquest nou marc?, són algunes de les preguntes a les quals s'intentarà donar resposta.

Un dels esdeveniments més rellevants del programa serà una taula rodona (23 d'octubre, 10.00 hores) centrada en l'auge de Barcelona com a destí de l'ensenyament a l'estranger, que inclourà una anàlisi de la trajectòria feta fins ara i de cap a on s'ha d'anar. Hi participaran Gerard Ardanuy, regidor d'Educació i Universitats de l'Ajuntament de Barcelona; Lluís Quintana, vicerector de Relacions Internacionals de la UAB; Kendall Brostuen, director de Programes Internacionals de la Universitat de Brown (EUA) i John Lucas, responsable de SIT Study Abroad, moderats per Lucia Conte.

Destacat paper de la UPF com a institució d'acollida i en les taules rodones

Sara López, cap del Servei de Relacions Internacionals de la UPF, és la persona que presideix el comitè organitzador de la conferència, que compta amb el suport de l'Associació de Programes Nord-americans a Espanya (APUNE/AAPS) i el Comitè per a la Internacionalització i Cooperació de les Universitats Espanyoles (CICUE).

Les professores del Departament d'Humanitats Lucía Conte, directora de l' UPF Education Abroad Program, i Isabel Valverde, directora acadèmica del Programa d'Estudis Hispànics i Europeus, participaran en sengles panels.

Les intervencions de Lucía Conte tindran lloc el 24 d'octubre, a les 10.45 hores, i l'endemà, 25 d'octubre, a les 13.45 hores. En la primera, participarà en una taula que debatrà sobre la importància de l'aprenentatge dels estudiants basat en l'experiència, mentre que en la segona, es reflexionarà sobre el disseny dels programes en l'àmbit de l'estudi a l'estranger, i de com han de recollir les necessitats d'una nova generació d'estudiants.

Isabel Valverde prendrà part en un debat que transcorrerà el 24 d'octubre, a les 13.45 hores, i que explorarà les oportunitats i desafiaments de les universitats dels Estats Units a l'hora de gestionar les relacions amb els proveïdors de programes acadèmics i amb les universitats europees, especialment quant a l'establiment de polítiques i normatives acadèmiques.