Vés enrere ENTREVISTA a Elsa Artadi: "Economia és una carrera molt oberta. Hi ha una vessant matemàtica i més científica i també una de més social"

03.10.2014

ElsaArtadiÉs llicenciada en Economia per la Universitat Pompeu Fabra (1998) i actualment és Directora general de Tributs i Joc de la Generalitat de Catalunya. Des de la seva direcció general es va impulsar, l'any passat, el sorteig de La Grossa de Cap d'Any.

-Per què vas decidir estudiar Economia?

Quan vaig acabar l'escola no estava gaire segura de què volia fer. Em va semblar que Economia era, i de fet és, una carrera molt oberta. Hi ha una vessant matemàtica i més científica i també una de més social. També és oberta pel que fa al terreny professional. Et permet treballar tant en el món privat com a la universitat o en institucions internacionals. No volia tancar-me portes.

-Què et va portar a escollir una universitat de recent creació, com era la UPF?

En aquell moment, la universitat ja tenia grans professors, molts dels quals hi continuen encara vinculats. Tot i així era un risc. Sent tan nova, ningú no podia assegurar-ne el futur. Afortunadament ha sortit molt bé i ara és una gran universitat.

"Sent tan nova, ningú no podia assegurar-ne el futur. Afortunadament ha sortit molt bé i ara és una gran universitat"

-Quins records tens del pas per la UPF?

Els anys de la carrera deuen ser dels millors de la vida de gairebé tothom. Jo en tinc un gran record. Entres en contacte amb molta gent i idees noves, i tens tota l'energia i l'ambició del món.

-La formació rebuda t'ha ajudat en el teu desenvolupament professional?

Sí, ha sigut una plataforma per poder continuar fent el que volia. En el meu cas, em vaig continuar formant. L'educació que vaig rebre va ser crucial, però també l'ajuda dels meus professors, amb qui continuo tenint contacte.

-Has estat professora universitària. Com es veuen les classes com a docent?

És molt intens! Això no ho sap ningú fins que no s'hi posa. Crec que com a estudiants, jo inclosa, no ho apreciàvem gaire. Quan feia classes, sovint recordava com ho veia jo des de l'altra banda i les teories que fèiem amb els meus companys. Per
exemple, què es pot o què no es pot preguntar en un examen. La realitat és una mica diferent.

-S'acosta de nou "La Grossa". Esteu satisfets amb els resultats de l'any passat?

Portem preparant el sorteig del 2014 des del 7 de gener. L'any passat va ser una experiència fantàstica. Vam aprendre molt i les hores de feina junts van servir per cohesionar l'equip. Al final va sortir molt bé; millor del que havíem anticipat. Sortíem amb l'objectiu de vendre 10 milions d'euros i en vam vendre més de 25.

-Com va sorgir la iniciativa?

La loteria pública de Catalunya existeix des del 1986. En els darrers anys ha patit molt per la competència, i les vendes estaven baixant molt. Ens hauríem trobat en una situació crítica si no es prenia alguna mesura arriscada. Aquest tipus de loteria sempre havia estat una possibilitat, però faltava la capil·laritat de la xarxa de venedors. El sector comerç i la necessitat van donar-hi l'empenta final.

-A on es destinen els beneficis que es generen amb el sorteig?

Des de l'any 1992 tots els beneficis de la Loteria de Catalunya es destinen a programes per afavorir tres col·lectius: infants i
adolescents, gent gran i persones amb discapacitat. Això es fa a través del Departament de Benestar Social i Família. Per a tothom que treballa a Loteria de Catalunya és un factor addicional de motivació.

"Els beneficis de la Loteria de Catalunya es destinen a programes per afavorir tres col·lectius: infants i adolescents, gent gran i persones amb discapacitat"

-Quines seran les principals novetats d'aquest any?

Aquest any ens hem centrat a enfortir la comercialització. Hem iniciat la venda abans per aprofitar els mesos d'estiu i al setembre començarem a vendre per Internet. A més, hem fet més sèries per bitllet. De cada número hi ha 100 repeticions i això permetrà que se'n puguin fer participacions.

Hem afegit un quart i un cinquè, i es premiaran els bitllets que tinguin les tres primeres xifres coincidents amb qualsevol dels cinc primers premis. Tot plegat, farà augmentar en un 20% la possibilitat de rebre algun premi. Una altra millora és que pots buscar el teu número favorit i comprar-lo. L'any passat, molta gent ens ho va demanar i ja ho tenim funcionant. També sortegem la possibilitat de compra dels tres números més buscats: el 91.114, el 02.014 i el 01.714. L'1 de setembre ha sortit el primer: el 91.114.