Vés enrere ENTREVISTA A Joan Carles Canela: "El grau en Ciències Polítiques i de l'Administració et dóna un ampli coneixement sobre com es crea, es transforma i es gestiona el poder"

20.03.2015

Joan Carles Canela al Saló de l'EnsenyamentParlem amb Joan Carles Canela, estudiant de quart curs del grau en Ciències Polítiques i de l'Administració de la UPF. Aquest és el primer cop que participa al Saló de l'Ensenyament, on atén els estudiants de secundària que visiten l'estand de la Universitat.

- Per què vas voler ser un dels representants de la UPF al Saló de l'Ensenyament?

- Sempre havia col·laborat en paradetes de mil coses diferents, però mai no ho havia fet en cap relacionada amb la UPF. És per això que, quan vaig veure que al Campus Global hi havia un avís per participar al Saló, vaig pensar que seria una activitat interessant. Trobo que aquesta fira és una bona opció perquè la gent obtingui la informació que necessita a l'hora d'escollir els estudis que vol cursar, i això és molt important.

- Has participat en alguna altra activitat organitzada per la UPF?

- Aquesta és la primera vegada que col·laboro amb la Universitat en una activitat de promoció externa; però internament vaig participar en la primera edició de la Lliga de Debat de la UPF i, a banda, també formo part d'alguns moviments associatius i sindicals a la Universitat.

- I quina és l'experiència que t'emportes?

- He vist que és important fer tot el que estigui a les teves mans per implicar-te en qualsevol associació o assemblea de la Universitat. A la UPF, sobretot pel fet que està situada al centre de Barcelona, hi ha molta gent que ve, fa les seves hores de classe i se'n va. Es passa els quatre anys del grau com qui anava a l'institut. Però aquest sentiment d'estar integrat i de conèixer la teva universitat no l'aconsegueixes si no participes en res.

- Quina és la teva tasca al Saló de l'Ensenyament?

- Normalment, els estudiants participants ens repartim segons el nostre grau i en parlem a la gent, transmetent-los la nostra experiència. Però, tot i que jo estudio Ciències Polítiques i de l'Administració, a mi m'ha tocat explicar el Grau Obert, que és un nou grau que impartirà la UPF a partir del curs vinent. Bàsicament, permetrà cursar un any com a estudiant de la Pompeu Fabra, però sense estar inscrit en cap grau en concret. Serà molt útil per a les persones que estiguin indecises perquè, en fer assignatures de diferents graus, podran ser una mica "tastaolletes" i esbrinar quins estudis els agraden més.

"Amb el Grau Obert, les persones que estiguin indecises podran ser una mica "tastaolletes" i esbrinar quins estudis els agraden més"

- Què és el que més pregunten els visitants del Saló?

- Els estudiants acostumen a preguntar molt per la dificultat dels estudis o per si els professors són massa durs, per exemple. En canvi, els pares s'interessen més pel reconeixement del grau i de la Universitat, pel preu i les beques, i per altres temes d'aquest estil.

- Si un alumne de secundària et preguntés en què consisteix el grau en Ciències Polítiques i de l'Administració de la UPF, com li respondries en poques paraules?

- Jo sempre dic que el grau en Ciències Polítiques i de l'Administració és com el d'Humanitats en el sentit que, al llarg del grau, fas una mica de tot. Sobretot al principi, que fas assignatures que semblen molt diferents entre si, però que acaben relacionant-se contínuament, com les d'economia, d'història, de dret, de sociologia o d'estadística. És més tard, quan ja tens un ventall molt ampli de coneixements sobre les ciències socials, que t'especialitzes en relacions internacionals, gestió pública, ciutadania i participació, temes electorals, etc. Et dóna un coneixement molt ampli sobre les ciències del poder i sobre com aquest es crea, es transforma i es gestiona.

- Què creus que és el més atractiu d'aquest grau a ulls dels estudiants de secundària?

- Jo crec que, si estan motivats i tenen aquest punt de vocació que sempre és necessari, el grau els atraurà per si sol. Està clar que, com que es toquen temes tan diversos, sempre hi haurà un aspecte del grau que els interessarà més que altres. A mi, per exemple, m'agrada la política parlamentària; però hi ha gent que la detesta. El cas és que, ja vulguis ser diplomàtic o treballar en una ONG, el que necessites és vocació i motivació.

"Si estan motivats i tenen aquest punt de vocació que sempre és necessari, el grau atraurà per si sol els estudiants"

- Quines sortides professionals té el grau en Ciències Polítiques i de l'Administració?

- Pots treballar en una ambaixada o a l'administració pública, dedicar-te a la docència i a la recerca, o estar en assessories i consultories d'empreses privades. Hi ha sortides molt variades, però ets tu qui has d'anar fent el teu camí.

- Què és el que més et sorprèn quan comences a cursar aquest grau?

- Quan vaig començar, pensava que la dinàmica de classes seria radicalment diferent a la de l'institut. Però realment no és així; hi ha una certa continuïtat en aquest aspecte. Potser el que més em va sorprendre és que aquí no aprens en cap moment a ser polític, com la majoria de la gent es podria imaginar. Aprens a ser politòleg, que és diferent; però no t'ensenyaran oratòria, si no és que facis alguna activitat fora dels horaris de classe.

- Ara que ja estàs a punt d'acabar, quin balanç fas d'aquests quatre anys?

- L'experiència m'ha agradat molt i estic molt content del grau que vaig escollir, tot i que cal veure com s'encarrila tot plegat en el futur. Ara és quan me n'adono que han estat quatre anys que han passat volant. Potser el que m'ha faltat és ser conscient des del primer dia de la importància d'anar fent feina diàriament perquè, a vegades, el fet de no haver tret tan bones notes com podies haver aconseguit durant els primers anys, t'acaba passant factura si després necessites una nota alta per a un màster, per exemple.