Vés enrere ENTREVISTA A Sílvia Bertran: "Hi ha molts prejudicis que fan que les dones no es vegin prou capacitades per fer una enginyeria"

Sílvia Bertran és llicenciada en Enginyeria en Informàtica per la UPF i Gerent de Projecte del programa "InnoTalent25" de l'empresa tecnològica HP. El seu objectiu és descobrir graduats amb talent i convertir-los en professionals altament qualificats.
13.03.2015

Sílvia BertranSílvia Bertran (Enginyeria en Informàtica, 2007) és Gerent de Projecte del programa "InnoTalent25" de l'empresa tecnològica HP. El seu objectiu és descobrir graduats amb talent i convertir-los en professionals altament qualificats.

- Per què vas triar la UPF?

-Vaig decidir-ho per feeling. A la UPF, m'hi vaig trobar bé des del primer moment. La gent que hi vaig conèixer em transmetia molta confiança i les instal·lacions eren immillorables: les biblioteques, les residències...; tot era molt acollidor.

- Continues mantenint el contacte amb els teus companys d'aleshores?

- Sí! Amb alguns encara hi mantinc una relació estreta, tot i que ens veiem menys del que ens agradaria. Vam crear un grup d'amics molt propers i el mantenim tan viu com podem. Alguns viuen a l'estranger, però les xarxes socials ens ajuden molt.

- Com t'ha ajudat la formació rebuda en la teva carrera professional?

- Va aportar-me dos pilars clau: la base tècnica i el que jo anomeno soft skills, és a dir, les capacitats de comunicar, liderar i treballar en equip. Jo vaig desenvolupar-les gràcies al format de les classes de la UPF i és el que més m'ha ajudat perquè, en una empresa, aquestes habilitats es valoren molt.

- Algun consell per als estudiants del grau en Enginyeria en Informàtica?

- Que aprofitin el pas per la Universitat per desenvolupar les soft skills que he comentat. Els aspectes tècnics els renovaran constantment, però aquestes habilitats marcaran el seu èxit professional. Que s'ho passin bé, que aprenguin a sacrificar-se i que s'impliquin al 100%. Han de pensar que, com més fort llancin la pilota contra la paret, amb més força els retornarà.

- A què es deu la poca presència femenina a les enginyeries?

- Els resultats demostren que les dones són tan capaces de fer una enginyeria com els homes, però encara hi ha molts prejudicis que fan que no s'hi vegin capacitades. Com que són poques les que s'hi atreveixen, se senten soles entre tants homes. Al final, aquestes carreres els acaben resultant cada cop menys atractives i tot acaba sent un peix que es mossega la cua.

- Com es reflecteix això al món laboral?

- És desmotivant. Alguns estudis diuen que les dones, en les mateixes condicions que els homes, se senten menys preparades i no proven de competir amb ells. La diversitat és important per a les empreses perquè, en ser diferents en certs aspectes, els homes i les dones ens complementem. És una oportunitat que estem desaprofitant.

"La diversitat és important per a les empreses perquè homes i dones ens complementem. És una oportunitat que estem desaprofitant."

- Des de fa uns quants anys, treballes en el programa "InnoTalent 25". En què consisteix?

- És un programa de desenvolupament i potenciació professional que des d'HP i el Leitat Technological Center impulsem des del 2010. Hi incorporem majoritàriament acabats de graduar en enginyeries especialitzades en mecànica, electrònica, informàtica i telecomunicacions perquè, durant dos anys, treballin en projectes d'innovació. A la vegada, els oferim un bloc de formació que els ajudi a respondre les necessitats del model industrial actual, basat en la investigació i el desenvolupament. L'objectiu és estimular el seu talent perquè es converteixin en professionals altament qualificats i capaços d'incorporar-se amb èxit a empreses de primera línia d'aquest sector.

- Quines expectatives tens de cara al teu futur professional?

- En un futur no gaire llunyà, espero fer un canvi professional important. He fet un màster que m'ha aportat una nova perspectiva dels negocis en general i m'ha ajudat a definir on dono més valor. Ara mateix, tot just m'hi estic començant a encaminar.

- Per acabar, tens algun projecte en ment?

- Sempre! A banda d'aquest canvi professional que he comentat i d'una nova etapa que estic afrontant com a docent, col· laboro en dues start ups liderades per la meva parella. A més a més, estem començant un projecte personal junts, que ens fa brillar els ulls i que ens ajuda a continuar amb les aventures del dia a dia.