Vés enrere Tres investigadors de la Universitat rebran ajuts Consolidator del Consell de Recerca Europeu

Marta Reynal-Querol i José Luis Peydró, investigadors ICREA del Departament d'Economia i Empresa, i Serena Olsaretti, investigadora ICREA del Departament d'Humanitats, lideraran els seus respectius equips de recerca a la Universitat Pompeu Fabra.
06.03.2015

martareynalfoto Investigadors de la Universitat Pompeu Fabra han aconseguit tres ajuts Consolidator del Consell Europeu per la Recerca (ERC). Aquesta modalitat d'ajuts tenen per objectiu donar suport a investigadors que es troben en l'etapa en què estan consolidant el seu propi equip d'investigació independent o programa de recerca.

Marta Reynal-Querol i José Luis Peydró,  investigadors ICREA del Departament d'Economia i Empresa i Serena Olsaretti, investigadora ICREA del Departament d'Humanitats,  podran liderar els seus respectius equips de recerca segons cadascuna de les línies de recerca que estan desenvolupant a la Universitat Pompeu Fabra.

Marta Reynal-Querol, crearà un equip d'investigadors per estudiar les arrels històriques dels conflictes i el desenvolupament: " Historical Roots of Conflict and Development: From Prehistory to the Colonization Experience". Segons ha manifestat aquesta investigadora, "tinc la intenció d'estudiar l'efecte de la història dels conflictes i el desenvolupament econòmic amb dos moments històrics". Reynal-Querol, en la seva recerca,  utilitza dades administratives dels primers colonitzadors d'Amèrica Llatina i se centra en l'estudi del capital humà en el desenvolupament econòmic i el conflicte.

serenaolsaretti Als inicis de la colonització el procés d'institucionalització no va ser igual a totes les regions d'Amèrica Llatina i, en molts casos, la investigadora ha identificat que són una evolució de les institucions precolombines. En una segona part del projecte, " tinc la intenció d'anar més enrere en el temps per entendre com els conflictes molt antics influeixen en els conflictes actuals",  ha manifestat la investigadora. En aquesta fase del projecte, l'evidència arqueològica per regions servirà per analitzar quina ha estat la dinàmica del conflicte a Amèrica Llatina a llarg termini.

Serena Olsaretti i el seu equip durà a terme el programa de recerca " Justice and the Family: An Analysis of the Normative Significance of Procreation and Parenthood in a Just Society".

La procreació i la paternitat impliquen beneficis i càrregues per als progenitors, els fills i la societat en general. El significat normatiu de la procreació i la paternitat, des de la perspectiva de la teoria de la justícia és una temàtica crucial i necessària en qualsevol societat justa.  Aquest programa de recerca busca desenvolupar un marc teòric normatiu al voltant d'aquest tema. Com Olsaretti ha explicat : "Els principis generals de la justícia s'orienten cap als individus adults i les institucions que ells mateixos constitueixen en la societat. No obstant, la justícia teòrica no s'ha qüestionat suficientment sobre la procreació i la cura de la descendència".

En aquest context, el projecte busca identificar i analitzar tres aspectes relacionats amb la justícia i la família. En primer lloc,  des de la justícia distributiva analitzar quina és la cura dels fills per part de cada progenitor;  en segon lloc, quines són les exigències de la justícia per als fills, i finalment, estudiar, des del punt de vista de la justícia teòrica, la responsabilitat de la societat de cara a les futures generacions, tant si s'és pare com si no.

joseluispeydro2José Luis Peydró, amb l'ajut Consolider del Consell Europeu per a la Recerca desenvoluparà el projecte de recerca " Debt and Persistence of Financial Shocks".

El projecte parteix del fet que les crisis financeres comporten períodes negatius,  tant pel que fa a la producció com a  l'ocupació, en comparació amb les recessions econòmiques normals i que ha de transcórrer un temps considerable per recuperar els nivells econòmics previs a la crisi.  Les crisis financeres es caracteritzen per un auge del crèdit abans la crisi i per un posterior creixement global negatiu del crèdit.

El projecte de Peydró es pregunta perquè són tant persistents en el temps els efectes de la crisi i,  com ha manifestat "té com a principal objectiu, en comparació amb la literatura existent, aportar proves de causalitat, quantificació i anàlisi de les polítiques públiques relacionades amb aquesta qüestió i la interacció entre el risc sistèmic, la crisis, la macroeconomia i les noves polítiques macroprudencials.

Altres e-notícies de recerca relacionades:

Barbara Rossi rep un dels nous ajuts Consolidator del Consell Europeu de Recerca